Vælg en side

Træningens intensitet / Restitution i timer. 

• Lav (fx hurtig gang, let løb, yoga) 90-95 pct. Frisk: Få timer

• Moderat (fx almindeligt løb, stram op)90-95 pct. Frisk: 9-12 timer

• Høj (fx hurtigt løb, stepfit, aerobic) 90-95 pct. Frisk: 15-18 timer

• Meget høj (meget hurtigt løb, cirkeltræning) 90-95 pct. Frisk: 18-24 timer

• Maksimal (sprint, styrketræning) 90-95 pct. Frisk: 30-36 timer

Restitution er et andet ord for helbredelse eller genoprettelse og dækker over kroppens bestræbelser på at komme til hægterne, når du har gået til stålet under træning. Det er især nødvendigt, når du har presset kroppen med tung styrketræning, hård konditionstræning eller lange, slidsomme løbeture, hvor kroppen får en masse mikroskopiske skader.

Hvordan skal jeg restituere?

 I minutterne efter : Giv kroppen lov til at komme ned i gear ved at lave afspændingsøvelser. Sørg også for at tanke op med minimum en halv liter vand. Har du svedt meget, kan du komme lidt almindeligt bordsalt i din væske. 

I timerne efter : Har du konditionstrænet, så tilfredsstil dine trætte muskler med kulhydrater, der giver energi til genopbygningen. En portion gryn, ris eller pasta er guf for musklerne og en sikker vej til hurtigt at fylde depoterne. 

Hvor længe skal jeg restituere? 

De fleste kan sagtens træne, når de er 90-95 pct. friske, men vil du være på den sikre side, må du påregne ekstra tid.

 

D.O. Osteopat Gorm Alex Petersen

 

Besøg NORD's Sundhedsbutikker her:

Skønnere og sundere sammen i Matas

Skønnere og sundere sammen i Matas

Der er fokus på sundhed i den nyrenoverede Matas i Waterfront. Få personlig og uforpligtende vejledning om vitaminer, mineraler og urter. Solaray er et verdensnavn inden for kost-tilskud og et af danskernes foretrukne, når det gælder kvalitetsprodukter med den rette...

læs mere
Bevar styrken efter 50 år

Bevar styrken efter 50 år

At opretholde muskel- og knoglestyrke er i toppen på sundhedslisten, efter man er fyldt 50 år, da manglende styrke kan føre til en trist, smertefuld, og endda ensom alderdom. Styrken, som alt andet i kroppen, er et resultat af de hormoner, der er på arbejde. Knogler...

læs mere
Hvad er core træning?

Hvad er core træning?

Coretræning er træning af mavemuskulaturen, inklusiv de skrå mavemuskler, samt hofterbøjerne/mellem-gulvet på forsiden af kroppen.

læs mere
error: Content is protected !!
X