Vælg en side

I 30 år har Pauline Sell Hellmann drevet Noscomed. Skandinavisk pioner inden for salg af produkter til det æstetiske marked. Succesen er i hus, men spørger man virksomhedsejeren selv, er historien langt fra skrevet færdig. Det forpligter at vækste, og der er stadig nye områder at vinde.


Viden og faglig dokumentation er alfa og omega for virksomhedsejeren.


Noscomeds nye avancerede hudplejeserie Rebiome www.rebiome.net

I 1990, da facelifts var noget, man sneg sig ind ad bagdøren hos plastikkirurgen for at få fikset, havde en ung Pauline Sell Hellmann, og nyslået direktør for en spirende medicinalvirksomhed, en helt anden holdning.
– Mødet med den plastikkirurgiske verden åbnede mine øjne for, hvad der er muligt, og lige siden har det været mit store drive, siger den 57-årige Pauline i domicilet på grænsen til Hellerup. I dag hedder virksomheden Noscomed, som står for viden og medicinsk udstyr. Og lige præcis dét – at være nysgerrig og tilegne sig viden – har fulgt Pauline siden hun som 26-årig, og i fuld gang med studierne på CBS, overtog en mindre medicinalvirksomhed ved navn Pre-Meduc. Hendes far havde opkøbt den, og han mente bestemt, at datteren, der allerede havde bevist sit salgstalent inden for handel med computere, skulle være med. Men tre måneder senere stod hun alene på posten, fordi faren takkede ja til et andet godt tilbud fra en amerikansk biotekvirksomhed.

Først med fillers

– Jeg er ”cand.merc. UH” (uden hovedopgave. Red.), griner Pauline, der gik all-in i den lille virksomhed, som havde agenturer på produkter til hofte­operationer og brystimplantater til rekonstruktioner efter brystkræft og til kosmetiske operationer. Sidstnævnte udgjorde kun en lille andel sammen­lignet med i dag, hvor det kosmetiske marked er eksploderet.
– I dag valser man ind ad fordøren, når man skal have foretaget kosmetisk kirurgi. Der er ikke længere fordomme om det som dengang, siger Pauline om udviklingen af produkter og metoder, hvis formål primært er at få den enkelte til at føle sig bedre tilpas med sin krop. Før navneforandringen til Noscomed, var Pro-Meduc de første med hyaluron-fillers i Danmark for mere end 20 år siden. En mulighed der åbnede sig med Paulines grundige forarbejde. Drevet af sin nysgerrighed rejste hun til USA for at lære og suge til sig af verdens førende plastikkirurger til gavn for virksomheden.

I lære hos plastikkirurgerne

– Det var en vild verden, der åbnede sig for mig i USA med mange store kongresser inden for det sidste nye i plastikkirurgi. For den plastikkirurgiske verden i USA var meget længere fremme end i Danmark. Blandt andet tilbød næsten alle plastikkirurger også dermatologiske behandlinger, selvom fillers først kom senere.
Pauline siger også, at plastikkirurgerne har formet hende.
– I Danmark tog plastikkirurgerne mig under deres vinger, hvor jeg blev inviteret med ind på operationsstuerne. Jeg så indgrebene og udvekslede viden og lyttede til deres erfaringer, ligesom jeg deltog på sundhedsfaglige kongresser. Det har alt sammen givet mig en kæmpe passion, og ikke mindst mange forretningsforbindelser, hvor jeg qua min CBS-uddannelse og erfaring med salg har kunnet tilføje den forretningsmæssige del.


Pauline Sell Hellmann har stået i spidsen for Noscomed siden hun var 26 år. I dag er hun 57.

Just do it!

Pauline har altid været meget entreprenant og optaget af nye teknologier og mega-trends inden for det æstetiske område.
– Ud over jeg har haft en fantastisk sparringspartner i min mand, som altid har arbejdet på ledelsesniveau i medicinalbranchen, så har jeg bare kastet mig ud i det, hvilket også er mit råd til unge, der drømmer om at blive selvstændige og har en stærk passion for det, de vil arbejde med: Just do it! Hvis jeg havde vidst, hvordan de første år ville være, da jeg gik ind i det, så kan det da godt være, at jeg havde tænkt mig om en ekstra gang, men jeg synes, det er kolossalt berigende at få lov at dyrke det, man virkelig tror på. Man skal kaste sig ud i det og sørge for at holde øjne og ører åbne og tage imod viden og støtte fra verden omkring en.
Pauline så en fremtid for sig, hvor nye produkter og behandlinger kunne matche og supplere plastik­kirurgien, og samtidig være videnskabeligt veldokumenterede.
– En høj faglighed, baseret på viden og dokumentation, har været afgørende på den rejse, det har været at opbygge en portefølje af globalt ledende brands inden for plastik­kirurgiske produkter, fillers, cosmeceuticals, og som noget helt nyt, hud-mikrobiom-stimulerende cremer, siger hun.

Succes forpligter

I dag er Noscomed etableret med aktiviteter i Skandinavien, Tyskland og Holland, og driver agenturer på bl.a. Merz Belotero fillers, Bocouture botulinum toxin, Skinpen, IS Clinical, Rebiome, Mentor brystimplantater samt udstyr til operationer. Og når både agenturer og medarbejderstaben vokser – p.t. arbejder 30 dedikerede ansatte i Noscomed – så forpligter det også. Der findes både et Noscomed Academy og Noscomed Institute, som er henholdsvis undervisning i korrekt brug af produkterne og faglige symposier om fx fillers med talere fra hele verden. Og som leder handler det ifølge Pauline om at fokusere på det, man er bedst til:
– Eftersom min spidskompetence er det entreprenante, og med næse for alt det nye der sker qua mine mange professionelle relationer, så har jeg for flere år siden valgt at få virksomheden professionaliseret med en direktør.

Fokus på bedst mulig ledelse

Ifølge Pauline er det nemlig vigtigt, at man som ejer af en virksomhed hele tiden sikrer de bedst mulige lederkompetencer til virksomheden.
– Det er ikke altid givet, at man som entreprenør har de bedste ledelseskompetencer til at give virksomheden den luft under vingerne, som succes kræver, så det er efter min opfattelse vigtigt at søge de bedste leder-kompetencer til sin virksomhed. Mange iværksættere er ofte bange for at overdrage den daglige ledelse, men man ejer jo virksomheden, og er man med i bestyrelsen og har et tæt samarbejde med en professionel ledelse, så kan man udvikle sin virksomhed til nye højder.
Det kan fx være at komme ud på det tyske og hollandske marked sammen med samarbejds­partneren Innovative Skincare, som hører til blandt toppen af cosmeceuticals. Eller bruge to år på at udvikle virksomhedens egen hudplejeserie Rebiome, som er baseret på mikrobiomforskning. Noget af det nyeste, fortæller Pauline begejstret, som forenklet beskrevet handler om at gøre huden smukkere igennem en bedre bakterieflora tilført udefra.


Pauline Sell Hellmann: Ejer og grundlægger af virksomheden Noscomed. 57 år. Bor i Charlottenlund. Gift med Carsten Hellmann. Parret har en søn og datter. Distribuerer operationsudstyr og medicinske højkvalitetsprodukter til det æstetiske marked i Skandinavien, Holland og Tyskland.

Besøg NORDs skønhedsbutikker her:


error: Indhold er beskyttet.