Af Peter Linder / Foto lånt af Aarhus Universitetsforlag
Jeg har en enorm interesse for Asger Jorn qua mit ejerskab af hans atelier og hus på Læsø, som han flittigt brugte i 1960’erne. Når jeg taler med folk, som ejer hans kunst, fremhæver man fascinationen af Jorn som menneske og det faktum, at Jorn er Danmarks vigtigste kunstner i det 20. århundrede. Men når jeg så spørger ind til, hvad titlen er, hvor det er malet, og hvad maleriets budskab er – så bliver samtalen kort.
Det er almindeligt, når man skal ud og rejse, at man på forhånd researcher. Det samme gør sig sjældent gældende for forståelsen af kunst. Det var derfor en stor øjenåbner for mig, da jeg læste bogen ”Asger Jorns Kunst” af Lars Morell. Bogen tilføjer en højde, dybde og bredde til hans kunst, som giver læseren et indblik i Jorns ikonografi, altså hvad hans kunst illustrerer, og i hvilken kontekst de er malet.
Jorns tilværelse som nomade er en vigtig nøgle til at forstå hans kunst. Jorns rodløshed og dertilhørende inspirationskilder har sat sit præg på hans abstrakte kunst. Et konkret eksempel herpå er hans udtryk ”rejsebilleder” – billeder, man påbegynder på ét sted, tager med og til sidst færdiggør et andet sted.
I denne artikel findes billedet ”Den foruroligende ælling”, hvor Jorn har overmalet et landskabsmaleri med en gigantisk ælling. Jorn var optaget af at de skandinaviske samfund ikke gjorde plads til visio-nære enere. Billedet er en fabel over netop denne påstand. Man ser et simpelt hus og et gadekær. Midt i gadekæret har Jorn placeret denne ælling, som er så stor, at den truer med at vælte huset. Ællingen er for stor og for farverig til de afdæmpede omgivelser.
Den grimme ælling er blevet til en foruroligende ælling, som ikke passer ind i vores forestilling om, at Danmark er en andedam, hvor der ikke er plads til store personligheder.
Bogen har for mig været en øjenåbner, som har guidet og klædt mig på til en større forståelse for Jorns virke. Før bogen kendte jeg til Jorn som menneske – men efter læsningen forstår jeg nu Jorn bedre som kunstner. Konflikten mellem hjemve og udlængsel udgjorde den grundlæggende spænding i hans værker. Rejsen blev hans livsform og ”rejse-billedet” hans kunstform.
Jeg håber, at denne artikel har kunnet appellere til din nysgerrighed. Min yndlingsbog er ”Den lille prins”, og her findes citatet: ”at det væsentlige her i livet er usynligt for øjet”. Hermed en opfordring til at dykke ned i det, som umiddelbart synes usynligt for øjet.
Peter Linder
Stifter og ejer af rådgivnings-huset Causa Consulting på Ehlersvej 7 i Hellerup, som også danner rammen for flere kunsttiltag.
Kunstsamler med udgangspunkt i lejligheder i Paris og Nice.
Tidl. bestyrelses-medlem i Bruun Rasmussen.
Sparringspartner og coach for flere kunstnere.
Ejer af Asger Jorns atelier på Læsø samt arrangør af kunst-festival.
Stifter af forlaget og foreningen Asger J’s Venner sammen med kunstner Lars Morell.
Besøg NORD’s Kultur butikker her:
Søren Hagen – Iscenesættelsens mester
Jeg sidder i Søren Hagens atelier. Et besøg, som jeg har glædet mig meget til. Alt imens Søren fortæller om sit virke, vokser magien i rummet. Det er i dette rum, at billeder bogstaveligt talt skabes – transformationen fra Sørens indre billede til det hvide lærred. Jeg har tidligere talt om middelmådig kunst i modsætning til den excellente.
Stor kunst med internationalt format
Rasmus Urwald’s håndværk er i en liga for sig, når vi taler om kunst. Han arbejder sammen med de største internationale og danske kunstnere. Værkstedets litografier er at finde i samlinger på bl.a MoMA, Metropolitan og National Gallery i London. Rasmus er én blandt tre partnere, som driver Edition Copenhagen – et af verdens førende litografiske værksteder.
Kunst for alle – også når du mindst forventer det
Jeg mødtes med Natalia Gutman til en walk and talk for at finde ud af, hvad en kurator egentlig laver, og hvad kunst kan, når den vises uden for museer og gallerier.