Smykkedesigneren Mads Ziegler har en vision: At skabe eksklusive smykker i høj guldsmedekvalitet til overkommelige priser. En vision som han gennem snart 10 år har manifesteret i sit smykkefirma Mads Z, som helt fra starten har været synonymt med høj kvalitet, innovation og elegance.
Med mere end 35 år i branchen har Mads Ziegler for længst bevist sit værd, og undervejs i sin smykkerejse er det kommet til at stå mere og mere klart for ham, at det er passionen for de ædle materialer i forening med kompromisløst design, der er drivkraften for hans virke som smykkedesigner. Mange kan måske huske ham fra smykkeduoen Kranz & Ziegler, som han solgte i 2011. I 2015 gik Mads Ziegler solo og lancerede Mads Z. En beslutning, der trods udfordringer har vist sig at være den helt rigtige.
− Mads Z har gjort det muligt for mig at forfølge en mere personlig vision, hvor vi gerne må favne bredt, men aldrig stikke af. Jeg er altid tro mod mit DNA, begynder Mads Ziegler på vores samtale om at lykkes med sin virksomhed og designe smykker med hjertet.
Fandt sin plads i markedet
Mads bruger gerne udtryk som ”affordable luxury” og ”value for money”, når han selv skal beskrive sine smykker. Ønsket er at skabe smykker i eksklusiv kvalitet og distinkt design til en tilgængelig pris og dermed gøre drømmen om at eje et ægte mærkesmykke til virkelighed for så mange kvinder som muligt. Det er især i guldsmykkerne, at Mads Z har fundet sin niche.
− Jeg synes der manglede noget i markedet, og det har fra starten været mit ønske at lave smykkerne i det segment, jeg kalder ”lower high-end”, og det synes jeg, vi er lykkes med, siger Mads.
Tidløse bestsellere
Luksussmykker uden at flænse pengepungen kommer især til udtryk blandt brandets absolutte bestsellere. Fx Luxury Rainbow-ringen: En eksklusiv og overdådig guldring med ædelstene i regnbuens farver og Big Ball-guldringe med organiske bobler af guld. Samt Four Seasons, som er en serie af smykker i guld med ædelsten i årstidernes farvepallet, og endelig Me & My Angel-halskæden, som symboliserer det særlige bånd mellem to individer. Alle er eksempler på ikoniske Mads Z-designs.
Og smykker, som også har opnået designbeskyttelse i EU, hvilket kun understreger deres unikke karakter og kvalitet.
− Selvom jeg hele tiden udforsker nye ideer og søger inspiration til nye designs, så vil vores velkendte klassikere, altid være med på rejsen, da de i høj grad er med til at statuere vores identitet, lyder det fra Mads.
Fra den nye efterårs- og vinterkollektion. Monarch vedhæng i 14 karat guld med brillanter.
Ny brand-identitet
Mads Z er lige nu aktuel med sin helt nye efterårs- og vinterkollektion, som netop er lanceret i samarbejde med guldsmede over hele landet.
− Det er er altid spændende, når man lancerer en ny kollektion, men denne gang er det alligevel lidt ekstra spændende, fordi vi ud over nye smykker også lancerer en helt ny identitet med bl.a. et nyt og eksklusivt katalog, som jeg er meget glad for. Som designer og forretningsdrivende skal man både være tro mod sit DNA og altid være klar til at forny sig selv, så man ikke bliver afviklet, siger Mads, der sammen med sit dedikerede team i Odense, har store forventninger til den kommende sæson.
Døtre ser far over skulderen
Mads Ziegler helt privat er 58 år og bor på Sydfyn med sin familie, som udover hustruen, også tæller to voksne døtre. Selv om det aldrig har ligget direkte i kortene, at døtrene skulle ind i firmaet, har begge piger i et par år været beskæftiget i Mads Z. Den ældste datter, Sara, er færdig som smykkedesigner fra KEA til næste år, og hun har det seneste halve år haft ansvaret for lillesøsterbrandet Studio Z, som er et ungdomsbrand, der eksisterer og lanceres i sit helt eget univers uafhængigt af Mads Z.
− Der er intet pres herfra, men jeg er da virkelig glad og stolt over, at hun går mig i bedene, siger Mads og lyder ganske tilfreds med, at arvefølgen er sikret.
Crown ringe i 14 karat guld med brillanter. Monarch øreringe fra Mads Z i 14 karat guld med brillanter.
Luksussmykker til alle
Mads Ziegler har været i smykkebranchen i 35 år og står bag smykkevirksomheden Mads Z. Med et design bundet sammen af kvalitet, æstetik og nytænkning er stilen både personlig og moderne, tilpasset enhver type, behov og lejlighed. Smykkerne er udført i 14 karat guld og sølv med ædelstene og perler og forhandles i 120 smykkeforretninger i hele landet og online. Mads Ziegler tager også jævnligt ud i landet for at fortælle om designproces og smykker til særlige smykkeevents. Smykkerne designes af Mads Ziegler selv i Odense-domicilet. Mads Z tilhører toppen af danske smykkebrands inden for ”affordable luksus”-segmentet.
Chloé øreringe i 14 karat guld med rosa kulturperle og brillanter. Chloé vedhæng i 14 karat guld med rosa kulturperle og brillanter. Fleur ring i 14 karat guld med brillanter.
Med stregtegninger og farveblyanter
Mads Zieglers egen vej ind i smykkebranchen var dog mere tilfældigt præget: Som ung blev han uddannet i detailbranchen inden for isenkram, og det førte efterfølgende til det første job i smykkebranchen som sælger, men han har altid været drevet af det kreative.
− Som barn i 70’erne var det altid ”Mads, på plads!”, fordi jeg så verden i billeder og tegnede i bøgerne i stedet for at læse dem. I dag havde jeg nok fået nogle bogstaver, griner Mads, der den dag i dag bruger stregtegninger og farveblyanter til at skabe smykker, der både er æstetisk tiltalende og teknisk mulige at producere.
Butikkerne er en del af succesen
Mads synes de seneste 10 år har været en utrolig rejse. Også med de mange samarbejdspartnere.
– Én ting er at få lov at udleve drømmen om at etablere et nyt smykkebrand – en anden ting er at opleve den uvurderlige opbakning og tillid, som jeg fra dag ét har mødt fra tidligere og nye kunder og samarbejdspartnere.
Som en forklaring på det, siger Mads:
− Jeg går meget op i forretningernes ve og vel, og vi satser på et stærkt forhandlernetværk fremfor onlinesalg. Jeg kommer jo selv fra detailhandlen, så derfor ved jeg også, hvordan det er at drive en lille smykkebutik, hvad enten det er i Hellerup eller Nykøbing Mors. Og jeg og mit team gør hver dag, hvad vi kan for at hjælpe dem.
Inspiration og netværk
Det udmønter sig bl.a. i det særlige Mads Z-ambassadørprogram. Butiksansatte kan blive inviteret med til årlige kick-off-arrangementer, hvor man,
udover at blive klædt på til at varetage Mads Z-universet, får ny inspiration og netværker med hinanden.
For Mads ser værdien i at støtte sine forhandlere, både gennem smykkeevents og personlige besøg.
– Jeg tror i den grad på, at de små butikker kan overleve og trives ved at kombinere fysisk tilstedeværelse med eget onlinesalg, afslutter Mads om satsningen
på de fysiske butikker, som udover det stærke design-DNA også har været nøglen til succes.
SchwartzCare: Danmarks eneste læge med specialist- uddannelse i stress
I en verden hvor stress er blevet en folkesygdom, er speciallæge MD, Anne-Lene Schwartz, en af de mest erfarne eksperter på området. Faktisk er hun den eneste læge i Danmark med en specialistuddannelse i stress. Med en baggrund som akutlæge og en specialistuddannelse fra USA, har Anne-Lene Schwartz i mere end et årti hjulpet et bredt udsnit af den danske befolkning, herunder erhvervsfolk, politikere og topdirektører, der alle har stået over for den altomfattende påvirkning af stress.
Køkken, kunst og kærlighed
Indretningsarkitekt Lene Halse, som har designet hundredvis af luksuskøkkener, og er kendt for sit mod til at indrette eksklusivt i den mørke farveskala, går gerne linen helt ud i sine egne hjem. Til stor inspiration for sine mange kunder.
13 år som indehaver og 100 års Kvänum-historie
Det svenske luksusbrand Kvänum har i 100 år skrevet køkkenhistorie. I Danmark ført an af Joelina Løkke, som i den grad har formået at løfte den svenske køkkenarv til nye højder.