Vælg en side

”Amo l’Italia…” Jens Veggerby, tidligere professionel cykelrytter boede som ung 8 år i Italien. For ham er det smukke land lig med en stor passion for alt det, han elsker: Cykling, mad, vin og kultur.

Flere gange om året tager han kunder med på tur til det smukke Piemonte for at give en rundtur i alt det, han betegner som sit hjerteblod.

Dag 1

Uret ringer kl. 6.30. Forude venter en herlig dag. Uden for hotelvinduet hører jeg summen af italiensk morgen…

I dag står den på mindst 100 kilometer cykling med 15 glade cykelmotionister fra Danmark i høj sol i det smukke kuperede Piemonte…

Vi er stoppet på en lille lækker og hyggelig restaurant til frokost, Da Fausto i Cavatore. Udsigten og maden er fænomenal. Mama står i køkkenet og Fausto selv serverer. Alt er frisklavet – italiensk når det er bedst…

Vel tilbage i Acqui Terme efter 120 kørte kilometer er det tid at hvile benene. Den står på massage i hotellets lækre spa-afdeling. Spa-menukortet byder på alverdens lækkerier. Iført badekåbe og tøfler begiver jeg mig ind i halvanden times drømmeland.Klokken 20 træder vi ind på La Curia. Det er Max og hans kone Theresa, der styrer restauranten i den gamle bydel. Theresa er en eminent kok, og det ses i menukortet, som er en kulinarisk rejse i lokale specialiteter. Max kredser om os og hælder vin i vores glas. Jeg lader altid ham vælge vinen. Som regler tryller han de ypperste flasker frem – gemt godt bag disken i den lille tilstødende vinbar.

The Spa på Grand Hotel Nuove Terme

• Massager
• Ansigtsbehandlinger

Albissola Marina

Frokost på Prana, Corso Baldovino Bigliati, 14, 17012 Albissola Marina SV, Italien.
•  Asger Jorn boede til sin død i den lille kystby. I dag er hans smukke kunstner-bolig lavet til museum. Asger Jorn Casa Via D’Annunzio, 6, 17012 Albissola Marina SV, Italien.

Dag 2

Der skal fyldes på fra hotellets udsøgte morgenbuffet. Benzin på maskinen – for i dag skal vi cykle til havet. En tur på 40 kilometer hver vej ned til den italienske Riviera ved byen Albisola Marina. Masser af højdemeter via den smukke snoede landevej SP334 helt ud til kysten. Den og alle de andre små byer ligger som perler på snor og emmer af afslapning.

Da vi ankommer godt brugte til det lille frokoststed Prana, byder tjenerne os velkomne med italienske kindkys og udbredte arme. Det er de samme, der har været her altid. Skulle man en enkel gang nappe en lur efter frokost, så har de en fabelagtig lille sandstrand med solstole og krystalklart vand.

Dag 3

Vi triller blot en lille tur. To must-sees står nemlig på programmet inden afrejse mod DK i aften. Det lokale marked i byen, som har alt hvad hjertet begærer af skinke, oste, olier m.m. På cyklerne svinger vi forbi Lello og hans families bod. Der shoppes oste og vine med hjem til Danmark. På vej mod lufthaven er vi så heldige at få en særlig tour hos verdensberømte Contratto i Canelli, en af de bedste til at lave mousserende vine i Italien. Mauro viser os teknikken ”reumage”, hvor han manuelt vender 300 flasker en halv omgang på 1 minut!.

Contratto er fra 1867. 45 hektar vinstokke. Producerer 200.000 flasker mousserende vine årligt og hører til Italiens ypperste.
www.contratto.it

Rundt i kommunen med borgmesteren: Vores grønne vej

Jægersborg Allé strækker sig gennem en stor del af kommunen og har eksisteret i mere end 300 år – oprindelig som kongelig jagtvej. Senere blev området omkring Charlottenlund Station et yndet udflugtsmål med tog, som stoppede hvert
5. minut om søndagen. I dag er den lange allé stadig kommunens grønne åre med både skov, park, slotte, villaer og shopping. NORD Magasinet gik en tur med borgmester Michael Fenger ned ad forretningsstrøget.

error: Indhold er beskyttet.