Af Peter Linder / Foto lånt af Aarhus Universitetsforlag
Jeg har en enorm interesse for Asger Jorn qua mit ejerskab af hans atelier og hus på Læsø, som han flittigt brugte i 1960’erne. Når jeg taler med folk, som ejer hans kunst, fremhæver man fascinationen af Jorn som menneske og det faktum, at Jorn er Danmarks vigtigste kunstner i det 20. århundrede. Men når jeg så spørger ind til, hvad titlen er, hvor det er malet, og hvad maleriets budskab er – så bliver samtalen kort.
Det er almindeligt, når man skal ud og rejse, at man på forhånd researcher. Det samme gør sig sjældent gældende for forståelsen af kunst. Det var derfor en stor øjenåbner for mig, da jeg læste bogen ”Asger Jorns Kunst” af Lars Morell. Bogen tilføjer en højde, dybde og bredde til hans kunst, som giver læseren et indblik i Jorns ikonografi, altså hvad hans kunst illustrerer, og i hvilken kontekst de er malet.
Jorns tilværelse som nomade er en vigtig nøgle til at forstå hans kunst. Jorns rodløshed og dertilhørende inspirationskilder har sat sit præg på hans abstrakte kunst. Et konkret eksempel herpå er hans udtryk ”rejsebilleder” – billeder, man påbegynder på ét sted, tager med og til sidst færdiggør et andet sted.
I denne artikel findes billedet ”Den foruroligende ælling”, hvor Jorn har overmalet et landskabsmaleri med en gigantisk ælling. Jorn var optaget af at de skandinaviske samfund ikke gjorde plads til visio-nære enere. Billedet er en fabel over netop denne påstand. Man ser et simpelt hus og et gadekær. Midt i gadekæret har Jorn placeret denne ælling, som er så stor, at den truer med at vælte huset. Ællingen er for stor og for farverig til de afdæmpede omgivelser.
Den grimme ælling er blevet til en foruroligende ælling, som ikke passer ind i vores forestilling om, at Danmark er en andedam, hvor der ikke er plads til store personligheder.
Bogen har for mig været en øjenåbner, som har guidet og klædt mig på til en større forståelse for Jorns virke. Før bogen kendte jeg til Jorn som menneske – men efter læsningen forstår jeg nu Jorn bedre som kunstner. Konflikten mellem hjemve og udlængsel udgjorde den grundlæggende spænding i hans værker. Rejsen blev hans livsform og ”rejse-billedet” hans kunstform.
Jeg håber, at denne artikel har kunnet appellere til din nysgerrighed. Min yndlingsbog er ”Den lille prins”, og her findes citatet: ”at det væsentlige her i livet er usynligt for øjet”. Hermed en opfordring til at dykke ned i det, som umiddelbart synes usynligt for øjet.
Peter Linder
Stifter og ejer af rådgivnings-huset Causa Consulting på Ehlersvej 7 i Hellerup, som også danner rammen for flere kunsttiltag.
Kunstsamler med udgangspunkt i lejligheder i Paris og Nice.
Tidl. bestyrelses-medlem i Bruun Rasmussen.
Sparringspartner og coach for flere kunstnere.
Ejer af Asger Jorns atelier på Læsø samt arrangør af kunst-festival.
Stifter af forlaget og foreningen Asger J’s Venner sammen med kunstner Lars Morell.
Besøg NORD’s Kultur butikker her:
Claus Lind: Masterclass
Claus er en markant skikkelse i Danmark, hvor han indtager en suveræn førsteplads som skulptør og arkitektonisk designer – og i disciplinen at forene samtiden og fortiden i samspil med naturen.
Ulla Koppel – et stjerneskud som aldrig brænder ud
En varm sommerdag på Læsø sad jeg sammen med Ulla Koppel på en cafe i Byrum. Hun har i mange år haft sommerhus på Læsø sammen med sin store familie.
Selv er jeg medejer af Asger Jorns hus på Læsø, hvorfor vi begge har en stor kærlighed til øen.
Et skattet venskab Prins Henrik og antikvitetshandleren Oliver Klitgaard
I skatkamre af historie og kunst fandt Prins Henrik og antikvitetshandleren Oliver Klitgaard et venskab, der strakte sig fra royale saloner til jagt på antikviteter i Kina.