Jeg mødte Pia for 5 år siden, da hun netop hav-de valgt at lægge sin uddannelse som cand.polit bag sig for nu fuldt og helt at hellige sig kunsten. Søren Kierkegaard bruger udtrykket “be-slutningens skønhed” om det at vælge. Oftest når man skal vælge, handler det om et “ja” eller “nej”, men husk at dét ikke at vælge også er et valg. Pia har brudt cirklen og derigennem etableret viljen til at ville, som skaber evnen til at kunne.
Jeg mødte Pia for 5 år siden, da hun netop havde valgt at lægge sin uddannelse som cand.polit bag sig for nu fuldt og helt at hellige sig kunsten. Søren Kierkegaard bruger udtrykket “beslutningens skønhed” om det at vælge. Oftest når man skal vælge, handler det om et “ja” eller “nej”, men husk at dét ikke at vælge også er et valg. Pia har brudt cirklen og derigennem etableret viljen til at ville, som skaber evnen til at kunne. Som Pia selv siger, kræver det mod at tage springet. Det følges igen op af Søren Kierkegaard, som siger, at i valget “mister man fodfæste for en stund”. Pia har for mig at se valgt sig selv, er blevet sig selv og har dermed stået ved sig selv – hvilket kommer os mange kunstinteresserede til gode. Pia udstiller for tiden skulpturer i Bo-Tikken i Hellerup, og i den forbindelse mødtes jeg med hende for at blive klogere på hendes historie:
Har du altid haft kunsten som din levevej?
Nej, fra jeg blev færdiguddannet som cand.polit, arbejdede jeg først i nogle år for Radiometer, dernæst i Tokyo for en japansk møbelvirksomhed og senere, i årene med hjemmeboende børn, for interiør–forretningerne Bo-Tikken og Wang Copenhagen. Først for 5 år siden tog jeg beslutningen. Det var lidt som at starte helt forfra, men i dag føler jeg ikke længere, at det at være kunstner er noget jeg gør, det er noget jeg er. Og det skaber ro omkring den kreative proces.
Har du altid været afklaret om din kunstneriske retning?
Jeg har hele livet søgt kunsten og den kreative proces. Jeg er samtidig matematisk logisk tænkende, så det var ikke entydigt fra starten, at jeg skulle gå den kreative vej. På et tidspunkt blev det dog ufravigeligt.
Interessen for figurativ modellering blev for alvor ansporet ved et forløb på The Art Students League of New York og efterfølgende af mange år i atelieret hos billedhuggeren Jeanette Brøndsted. Den stærkeste inspiration har jeg dog i de seneste år fundet på workshops hos billedhuggeren Eli Benveniste. Eli og hendes nu afdøde mand Jørgen Haugen Sørensen og deres kunst og tilgang til leret og det skulpturelle udtryk, har givet mig et uvurderligt løft.
‘Peaceful’ – doneret og solgt ved auktion til fordel for Human Rights Watch.
I Japan, hvor jeg arbejdede i et par år, lærte jeg at læse, skrive og male de japanske alfabeter Hiragana og Katakana. Det var også i Japan, jeg stiftede bekendtskab med Sumie, japansk blækmaleri, som er tæt forbundet med zenbuddhisme. Det meditative og intuitive fangede mig. Det færdige værk som udtryk for samspillet mellem blæk, pensel, papir og kunstnerens følelsesmæssige tilstand i et øjeblik. Det er virkeligheden, udtrykt ved ganske enkle penselstrøg. Der er intet overflødigt og ingen fortrydelse. Det er i stærk kontrast til leret, som der hele tiden kan ændres på undervejs i processen. Ultimativt vil jeg gerne kunne opnå det samme med leret, med få greb at skabe et stærkt skulpturelt udtryk, hvor intet er overflødigt. Det er en dans, der heldigvis kan vare hele livet. Jeg vil aldrig komme til at kede mig.
Har du oplevet modstand undervejs?
Jeg har kun mødt opbakning, siden jeg besluttede mig for at hellige mig kunsten 100%. Mange har ytret, at jeg var modig, nok særligt de der selv går med en drøm om at forfølge en passion. Det er først nu, jeg forstår, hvor modig jeg egentlig er. At turde tro på, at jeg har dét, der skal til for at gå ad denne vej – ikke mindst mod. At være en succesfuld kunstner kræver langt mere end blot at være skabende. Man skal være udadvendt, kunne åbne døre, skabe relationer, have forretningssans og vise, at man tror på det.
Hvad er dine drømme for fremtiden?
At være i en tilstand af flow med kunsten. At det bliver en dans med materialerne, uanset om jeg arbejder stort eller småt, i ler eller med blæk og japanske børster. En større udstilling vil være spændende at arbejde hen imod i den nærmeste fremtid, men det, der glæder mig mest er, når købere vender tilbage og fortæller, hvor meget de hver dag glædes over billeder eller skulpturer, jeg har lavet. Så er jeg lykkedes.
Afrunding
Pias drivkraft kommer af en begejstring for og nysgerrighed på livet selv. Hun lyser af et selvværd, som smitter. Pia kommer dig i et møde med ægte smil og glæde – men der spores ingen naivitet. Pias lyse sind slår igennem i hendes kunst. I så høj grad at folk fortæller mig, at de flytter hendes kunst med rundt i de rum, de befinder sig i. Pia lykkes med at røre noget hos os, der oplever hendes kunst, fordi hun lægger sin sjæl i sine værker – og det er en gave.
‘Essence of a Woman’ er i bronze, nummereret 1-6, støbt i Pietrasanta.
Besøg NORDs kultur butikker her:
Ghita Nørby og den lille prins på besøg i Hellerup
Hvert år holder jeg en julereception i mit hus på Ehlersvej, hvor ca. 200 gæster kigger forbi. Aftenen udvikler sig i retning af en ”salon”, hvor forskellige kulturelle og kunstneriske indslag fylder scenen.
Kunst og fysiurgisk massage
Kunst og massage går op i en højere enhed i fysiurgisk massør Haraldur Haraldssons stemningsfulde lokale på Ordrupvej. Kunsten på væggene bliver skiftet ud hver fjerde uge, og i klinikken bliver du behandletfor dine spændinger eller skader af hans kyndige hænder. Haraldur Haraldsson mente det egentlig bare som en spøg. Han og kæresten Birger Hansen, som begge er kunstinteresserede, gik ned gennem en gade med fusions-butikker på Mallorca, og det slog ham, at han selv kunne åbne en klinik med kunstgalleri. Indtil da havde han haft sin klinik i lejligheden på Ordrupvej, og han arbejdede også stadigvæk på deltid som kabinechef hos SAS. Da et butikslokale i ejendommen, han bor i, blev ledigt, sagde han stadig i sjov til kæresten, at nu var muligheden der – og pludselig blev det alvor.
Kunst / Nina Wedell-Wedellsborg
Jeg vejleder de danske kunder i, hvor de bedst kan sælge deres effekter. Der er mange muligheder, da vi bl.a. afholder auktioner i London, Paris, Geneve, New York og Hong Kong, så det skal være noget, der har international interesse. Derudover hjælper jeg kunderne med vurderinger, eksporttilladelser, tilbud på shipping og kontrakter – alsammen for at sikre at kunden får den bedst mulige service og tryghed, når et værk skal sælges i udlandet. Jeg har et helt særligt forhold til den danske kunstner Vilhelm Hammershøi – I 2017 satte Sotheby’s verdensrekord for det dyreste solgte maleri af en dansk kunstner på auktion.