For seks år siden blev Jaguar F-type sendt på markedet, med tydelige aner til fabrikkens hedengangne sportsvogne. Flere så den som et midlertidigt marketingstunt, men den smukke tosæders sportsvogn havde andre planer.
Hun ser godt ud. Rigtig godt ud. I særdeleshed med kalechen nede er F-type designmæssigt en gedigen skønhed, der respektfuldt vedholder Jaguars tradition for smukke sportsvogne. Succesen dokumenteres tyde-ligt i udvalget af motorer og transmission. Fra 2.0 liters motorer til 5.0 turboladede V8-versioner med permanent 4-hjulstræk. Vores udgave er i midten, 3.0 turboladet V6 motor, baghjulstræk, automatgear med shiftpads. Præstationerne er 0-100 km/t på 5,3 sek og 260 km/t som topfart.
Klassisk konstruktion
Bilens helt klassiske konstruktion med 2 sæder, baghjulstræk og motoren placeret i fronten mærkes på både ondt og godt. Helt basalt er udfordringen det manglende vejgreb i accelerationerne. Når der så er rundet de 100 km/t, er der til gengæld stadig god effekt, motorens størrelse taget i betragtning. Den ligger godt ved høj fart, uden hækken vibrerer, og der er ingen tvivl om, at det er en sportsvogn, i ordets bedste forstand, når der leges på landevejen. Automatgearet suppleres med shiftpads, med en udmærket responstid. Komforten indbyder til lange stræk, mens kalechen er effektiv selv i kulde. Fra cockpittet skal Jaguar roses for instrumenteringen, der er klassisk med visere, og et alligevel frisk design med islæt af racerfelter.
Det sofistikerede valg
Ses der på prisniveauet, så ligger det, hvor de første mindre centermotorsportsvogne starter. Ingen andre mærker eller modeller nævnt, men er der ønsker om track days på rigtig bane, er der uden tvivl bedre alternativer. Men er ønsket en klassisk, smuk velkørende frontmotorbil, der med sine to sæder og komfort giver en decideret classy oplevelse, er F-type gået fra prinsesse til dronning. Blandt køre- programmerne findes mulighed for reduktion af antispin, så den – helt kontrolleret – slår med enden. Normalt sømmer det sig ikke for eksklusive biler, men lige præcis her klæder det. Prisen starter ved knap 1,2 – 1,3 mio. danske kroner. Læg dertil omkring 250.000 kr. i udstyr. Men så holder der altså også en bil i garagen, der er alt andet end en metervare!
Jaguar F-type 3.0 Cabriolet
Motor: 3.0 liter, turboladet V6. 340 hk, 450 nm.
Transmission: 8-trins automat med shiftpads.
Præstationer: 0-100 km/t: 5,3 sekunder,
Topfart: 260 km/t.
Plus: Design, komfort, lyd. Opmærksomhed.
Minus: Mindre egnet til fx track days.
Rasmus Thomsen, f. 1978, er testkører af sportsvogne og motorcykler. Betragtes i branchen som en af landets mest erfarne inden for dette felt. Han er uddannet journalist og cand.merc.
Danmarks Lækreste Biograf ligger i Hellerup & fylder 5 år i december!
Du har sikkert set billederne på nettet af de vilde røde velourstole, med de små bordlamper foran hver plads i MovieHouse. Med en flot udsigt over Øresund fra foyeren på 4. sal har de mange gæster nydt masser af vin, drinks og skønne caféretter, inden de har sat sig til rette i de lækre sale for en filmoplevelse ud over det sædvanlige.
Borgmesterens jul på Rådhuset
Som borgmester kan man ikke undgå at bemærke, julen nærmer sig, når kommunens traditioner banker på døren. I hans egen familie hænger traditionerne også ved, ikke mindst fordi familien stadig kan holde jul med stort juletræ i hans barndomshjem.
Skovshoved Havn har fundet balancen
Havnen skal selvfølgelig være et sted for sejlere, men også et godt sted at være og mødes for alle kommunens borgere – lige meget om de vil være aktive eller bare hygge sig – og det er den blevet, mener borgmester Michael Fenger, som besøger havnen sammen med NORD Magasinet.