Vælg en side

For seks år siden blev Jaguar F-type sendt på markedet, med tydelige aner til fabrikkens hedengangne sportsvogne. Flere så den som et midlertidigt marketingstunt, men den smukke tosæders sportsvogn havde andre planer.

Hun ser godt ud. Rigtig godt ud. I særdeleshed med kalechen nede er F-type designmæssigt en gedigen skønhed, der respektfuldt vedholder Jaguars tradition for smukke sportsvogne. Succesen dokumenteres tyde-ligt i udvalget af motorer og transmission. Fra 2.0 liters motorer til 5.0 turboladede V8-versioner med permanent 4-hjulstræk. Vores udgave er i midten, 3.0 turboladet V6 motor, baghjulstræk, automatgear med shiftpads. Præstationerne er 0-100 km/t på 5,3 sek og 260 km/t som topfart.

Klassisk konstruktion

Bilens helt klassiske konstruktion med 2 sæder, baghjulstræk og motoren placeret i fronten mærkes på både ondt og godt. Helt basalt er udfordringen det manglende vejgreb i accelerationerne. Når der så er rundet de 100 km/t, er der til gengæld stadig god effekt, motorens størrelse taget i betragtning. Den ligger godt ved høj fart, uden hækken vibrerer, og der er ingen tvivl om, at det er en sportsvogn, i ordets bedste forstand, når der leges på landevejen.  Automatgearet suppleres med shiftpads, med en udmærket responstid. Komforten indbyder til lange stræk, mens kalechen er effektiv selv i kulde. Fra cockpittet skal Jaguar roses for instrumenteringen, der er klassisk med visere, og et alligevel frisk design med islæt af racerfelter.

Det sofistikerede valg

Ses der på prisniveauet, så ligger det, hvor de første mindre centermotorsportsvogne starter. Ingen andre mærker eller modeller nævnt, men er der ønsker om track days på rigtig bane, er der uden tvivl bedre alternativer. Men er ønsket en klassisk, smuk velkørende frontmotorbil, der med sine to sæder og komfort giver en decideret classy oplevelse, er F-type gået fra prinsesse til dronning. Blandt køre- programmerne findes mulighed for reduktion af antispin, så den – helt kontrolleret – slår med enden. Normalt sømmer det sig ikke for eksklusive biler, men lige præcis her klæder det. Prisen starter ved knap 1,2 – 1,3 mio. danske kroner. Læg dertil omkring 250.000 kr. i udstyr. Men så holder der altså også en bil i garagen, der er alt andet end en metervare!

Jaguar F-type 3.0 Cabriolet

Motor: 3.0 liter, turboladet V6. 340 hk, 450 nm.
Transmission: 8-trins automat med shiftpads.
Præstationer: 0-100 km/t: 5,3 sekunder,
Topfart: 260 km/t.
Plus: Design, komfort, lyd. Opmærksomhed.
Minus: Mindre egnet til fx track days.

Rasmus Thomsen, f. 1978, er testkører af sportsvogne og motorcykler. Betragtes i branchen som en af landets mest erfarne inden for dette felt. Han er uddannet journalist og cand.merc.

Besøg NORD's Kultur butikker her:

Hop i vandet

Badesæsonen er i gang, og NORD-området byder på masser af steder, hvor du kan hoppe i Øresund – hvad enten du vil på en hvid strand, tage i en hyggelig havn eller spring i fra en af de mange moler. NORD viser dig her, hvilke steder du kan få en frisk dukkert.

læs mere

Cape Town – Design Destination

Cape Town er ikke alene en smuk by, men den spirende kreative produktion, anderledes tænkning og inspirerende naturskønhed betyder, at byen i disse år etablerer sig som en af verdens førende designdestinationer. Sidste år blev den udnævnt til en UNESCO City of Design. Vi har udvalgt et par eksempler fra den spændende by.

læs mere

Miniportræt – Martin Spang Olsen

Hvad er dit forhold til området NORD? Jeg bor selv i Hørsholm, ned til Brådebæk Sø. Min far boede i Høsterkøb, min mors familie bor på slottet Frydenlund, og min lillebror bor i min fars gamle hus på Høsterkøbvej, så der er en stærk tilknytning.

læs mere

Bil nyheder

Jaguar / Land Rover er i april måned flyttet til nyt domicil i Gladsaxe. Samtidig bliver Gladsaxe for alvor styrket som området for køb af eksklusive køretøjer. Audi samt Ducati motorcykler er nemlig blandt forhandlere, JLR gør selskab

læs mere
error: Content is protected !!
X