Vælg en side

Kunsten at bevare kunst har været livets kald for malerikonservator Anne Hegelund Nielsen. Hendes rejse ind i verdenen af kunstens bevarelse begyndte som en ung pige på en kor-rejse til Firenze, hvor hun oplevede et malerisk øjeblik, der ændrede hendes liv for altid.

Anne Hegelund Nielsen er uddannet kunstkonservator fra Det Kongelige Akademis Konservatorskole. Hun har haft en flot karriere med arbejde på Fælles-konserveringen, Amalienborg samt flere private konserveringsværksteder, før hun i 2002 blev selv-stændig konservator og stiftede Gentofte Maleri-konservering.

Den skæbnesvangre dag, der vækkede Annes interesse for malerikonservering, var da hun som 14-årig besøgte Firenze. Efter en overvældende oplevelse af freskerne af Benozzo Gozzoli i Palazzo Medici Riccardi blev hun betaget af de dedikerede konser-vatorer i hvide kitler, der arbejdede på kunstværkerne rundt omkring i byen. I det øjeblik besluttede hun, at det var drømmejobbet, hun ønskede at forfølge.

Tilbage i København valgte Anne at studere kemi ved Københavns Universitet for at opnå de nødvendige færdigheder til at forstå de komplekse materialer og kemiske processer, der er en væsentlig del af konservatorfaget. Hendes laboratoriearbejde og analyser gav hende den nødvendige baggrund for senere at mestre konserveringens kunst.

Annes rejse kulminerede med optagelsen på Konservatorskolen i 1992. Studiet skuffede ikke, og hun følte, at hun havde fundet sit kald i livet. Nu havde hun muligheden for at kombinere sin passion for kunst med tekniske færdigheder og kunst-historisk viden for at bevare og genoprette værdifulde kunstværker.

“Jeg elsker kunst. Så enkelt kan det siges,” siger Anne til mig med inderlighed i stemmen. Hun nævner, at selvom det er en særlig glæde at arbejde med malerier af store kunstnere som P.S. Krøyer og Vilhelm Hammershøi, er det også spændende at konservere værker af mindre kendte kunstnere. Hvert maleri er unikt, og hendes dedikation til at studere og bevare deres individuelle identitet er bemærkelsesværdig.

Netop dette fik jeg bekræftet da jeg valgte Anne som konservator til en større opgave. Jeg har et gammelt lamel-maleri med 3 motiver i ét. Allerede i middelalderen var lamel-billeder et interessant fænomen og denne teknik blev taget op igen i det 18. og 19. århundrede. Fra venstre ses den tysk/romerske kejser Frans den 2, fra højre en smuk kvinde som er Frans’ hustru, Karolina August af Bayern. Central-motivet er i midten er Sankt Antonio, en af de mest skattede helgener i den katolske kirke.

Anne gjorde mit lamel-maleri til mit ønskemaleri. Man er altid velkommen til at ringe eller skrive til Anne for et møde i hendes atelier, hvor behandlingsforslag og pris for restaurering udarbejdes med glæde. 

Det færdige resultat ses her. 3 billeder i ét, der indeholder magi, verdenshistorie og kærlighed – og meget mere. Det er nu blevet mit ønskemaleri.

Mange mennesker har en opfattelse af, at kunst-konservering er en dyr affære, men Anne forsikrer om, at moderne materialer og arbejdsmetoder kombineret med mange års erfaring gør det til en fornuftig pris for kunderne. Hendes kærlighed til kunst og dedikation til at bevare kunstværker er en værdifuld gave til kunstverdenen og de kommende generationer, der kan nyde godt af vores rige kunstarv.

Gennem mit møde med Anne, har jeg fået et fascinerende indblik i et drømmejob, der er mere end blot kunstbevarelse – det er en kærlighedserklæring til kunsten og dens uendelige skønhed.

 
Af Peter Linder 


error: Indhold er beskyttet.
X