Vælg en side

Rasmus Urwald’s håndværk er i en liga for sig, når vi taler om kunst. Han arbejder sammen med de største internationale og danske kunstnere. Værkstedets litografier er at finde i samlinger på bl.a MoMA, Metropolitan og National Gallery i London. Rasmus er én blandt tre partnere, som driver Edition Copenhagen – et af verdens førende litografiske værksteder.

Rasmus har inviteret mig til sit værksted på Christianshavn, og det er der, han fortæller mig om sit virke. Stedet i sig selv emmer af historie, fantasi og nostalgi. Man bliver forført ind i en verden, hvor man glemmer tid og sted. ”Et digt er et maleri i ord. Et maleri er et digt uden ord”, siger et kinesisk ordsprog, som præcist indrammer oplevelsen, når man besøger Edition Copenhagen.       

Der er mange misforståelser omkring litografiet som kunstform. Mange tror fejlagtigt, at det er en reproduktionsmetode, hvor man tager et billede og kopierer det. I virkeligheden er det et selvstændigt kunstnerisk udtryksmiddel, hvor kunstneren sam-men med værkstedet bygger et nyt værk op fra bunden. Rasmus beskriver sin rolle i processen som en ”kreativ teknisk sparringspartner for kunstneren, altid på kunstens præmisser – en slags kunstens jordemoder”.

Han købte en lille stentrykpresse

Værkstedet blev etableret af Rasmus’ far, Carl Urwald i 1959. Han var uddannet litograf, men legede med tanken om at udtrykke sig kunstnerisk, hvorfor han købte en lille stentrykspresse, som han stillede op i en kælder i Valby. Rasmus’ morfar, Carlo Rosberg, var også kunstner og begyndte at trykke sammen med Carl, hvilket resulterede i, at mange kunstner-kollegaer kom ned på det lille værksted, som snart flyttede til Store Kongensgade.

Igennem de næste 25 år tiltrak værkstedet store danske kunstnere som Scherfig, Balle, Lergaard og Hjorth Nielsen. Rasmus begyndte selv på værkstedet i 1984: ”Kunsten var fugtig dengang i 60’erne og 70’erne, og min far havde lidt for stor tørst. Jeg gik derfor ind i firmaet for at hjælpe ham – men derigennem hjalp jeg også firmaet, som var truet på sin eksistens”, fortæller Rasmus til mig. Rasmus blev grebet af faget, og i 1991 fik projektet luft under vingerne gennem et partnerskab med Dannie Vieten og Peter Wissing Sørensen. Siden da er det kun gået én vej: frem.

Dedikation og faglig kompetence

Når jeg spørger ind til årsagerne til Rasmus’ succes svarer han: ”Dedikation, faglig kompetence, for-midlingsevne, lommefilosofi og humor”. På værk-stedet går Rasmus altid efter, at kunstnerne skal opleve professionalisme blandet med en ukuelig vilje til at få det allerbedste frem i værkerne.

– ”Min ambition er at få forløst de kunstnere, der kommer ind på værkstedet, og få det allerbedste frem i dem”.

Kunst har altid været en stor del af Rasmus’ liv. Han er bogstaveligt talt vokset op i et atelier, da familien i 60’erne boede i halvdelen af hans morfars, kunstneren Carlo Rosbergs, atelier i Vestergade. Rum-met var kun delt op af et forhæng, så dampen fra terpentinkludene og farverne fyldte hele lejligheden. ”Min mor siger, at jeg var et meget roligt barn, ha ha”.

Som barn fik Rasmus’ kunsten ind med moder-mælken, og de sidste 35 års arbejde på værkstedet sammen med de bedste kunstnere fra hele verden, og hans private venskab med mange af dem, har givet ham en enorm indsigt og forståelse for den kunstneriske proces. Rasmus stråler af dedikation, når han under en af vores samtaler siger: ”Kunsten har så meget at byde på. Jeg kan blive rørt til tårer, når jeg oplever et værk, der virkelig er lykkedes. Det beriger sjælen, og jeg går helt høj på livet derfra”.

Min drøm er gået i opfyldelse

Når jeg spørger ind til Rasmus’ drømme for fremtiden, understeger han, at han allerede er midt i sin drøm. Han fremhæver sit partnerskab og team, som sammen er stærke. ”Drømmen er med andre ord gået i opfyldelse”, siger Rasmus. Men det slutter ikke her. Der kommer heldigvis hele tiden nye spændende kunstnere til, som kan udfordre Rasmus og teamet hos Edition Copenhagen.

FAKTA OM Peter Linder:

• Stifter og ejer af rådgivnings-huset Causa Consulting på Ehlersvej 7 i Hellerup, som også danner rammen for flere kunsttiltag.
• Kunstsamler med udgangspunkt i lejligheder i Paris og Nice.
• Tidl. bestyrelses-medlem i Bruun Rasmussen.
• Sparringspartner og coach for flere kunstnere.
• Ejer af Asger Jorns atelier på Læsø samt arrangør af kunst-festival.
• Stifter af forlaget og foreningen Asger J’s Venner sammen med kunstner Lars Morell.

Rundt i kommunen med borgmesteren: Sølyst – et historisk og moderne samlingssted

Rundt i kommunen med borgmesteren: Sølyst – et historisk og moderne samlingssted

Der er historisk vingesus over at tage de syv trin med rød løber op til de høje indgangsdøre med det forgyldte navn SØLYST henover. Det gør borgmester Hans Toft og NORD Magasinet for at få et kig ind i det flere hundrede år gamle landsted, som har været rammen om utallige fester, kulturelle saloner og politiske beslutninger, og som siden 1948 ejes af Det Kongelige Kjøbenhavnske Skydeselskab og Danske Broderselskab.

læs mere
Et stykke natur midt i villakvarteret

Et stykke natur midt i villakvarteret

Hvis du ikke er lokalkendt i Jægersborg området, er det ikke sikkert, du har haft din gang i Hundesømosen – et af Gentoftes fine, fredede naturområder, som har rødder tilbage i de danske kongers jagthistorie. Siden 1950’erne har den ofte været nævnt i forbindelse med, at mange af vores kendte arkitekter byggede deres egne huse her. NORD tog på tur i Hundesømosen med borgmester Hans Toft, som bl.a. kunne fortælle, hvor det mærkelige navn muligvis stammer fra.

læs mere

error: Indhold er beskyttet.