”Peter Brandes er desværre fuldstændigt fejlplaceret. Han gælder for at være blandt de 3-4 bedste danske kunstnere, men han burde regnes for at være blandt de 3-4 bedste europæiske kunstnere i vor tid.”
– Lars Morell, idehistoriker
Af Peter Linder
Peter Brandes har eftertrykkeligt sat sit aftryk med to enestående kunstværker i Gentofte og Hellerup. Dyssegaardskirken har han dekoreret med glasmosaikker samt et smukt altertæppe, som er Danmark største og er vævet i ét stykke – og i Tuborg Havn har han lavet ”Isakfoden” fra 1994, som også er et fantastisk kunstværk, som refererer til jødernes flugt fra Danmark under 2. verdenskrig. På aramæisk sprog, talt på Kristi tid i Israel, betød fod og flugt det samme.
Med disse kunstværker har man valgt rigtigt. Kunst med stort ”K” og internationalt format. I min samtale med Peter Brandes forsøger jeg at blive lidt klogere på hans kunst og bevæggrundene til hans værker.
Man siger, at livet leves forlæns, men forstås baglæns og derfor er jeg nysgerrig på Peters historie. Peter fortæller mig, at han blev født statsløs d. 5 marts 1944 i Assens af en dansk mor og jødisk far. At være statsløs indebar, at man ikke havde nogen rettigheder. Peters store inspirationskilde var bl.a hans families historie.
Jeg har læst mig til, at Peter føler sig delt op i en inspirerende splittelse mellem jødedom og kristendom, hvilket Peter bekræfter og fortæller, at hans far først var ateist, men siden blev kristen døbt, og moderen dybt kristen. Hans fars familie i Paris var praktiserende jøder og havde deres gang i synagogen. Peter giver mig i den forbindelse ret i, at hans kunst fungerer som brobygger mellem fortiden og nutiden. Peter synes, at denne bro desværre kolliderer med det faktum, at man i dag har klippet mange bånd over til historien og fortiden.
Jeg er selv af den overbevisning, at når fortiden er til stede og mindes, så man kan se sammenhængen mellem de, som skete, og det som sker, så beriges ens liv.
Alle kunstnere har et særpræg, og det er tydeligt for mig, at meget af Peter Brandes’ kunst er inspireret af religionshistorie og personerne herfra. Per Kirkeby tog ofte udgangspunkt i naturen, og Asger Jorn havde mange referencer til sit oprør mod familien.
Peter Brandes har skabt en stor kunst- og antiksamling sammen med sin hustru, Maja Lisa Engelhardt. Jeg spørger derfor ind til, hvad denne samling betyder for ham. Peter fortæller, at han har brug for referencer i sit eget arbejde – og her bidrager hans enorme samling til inspiration. Når Peter er omgivet af disse virkeligt gamle værker, så føler han sig tilbage i kunstnerens urværksted.
Jeg håber at denne beskrivelse af Peter Brandes og hans kunstværker vil inspirere dig til at se dem i virkeligheden. I denne artikel finder I billeder af både ”Isakfoden” i Tuborg Havn samt Peter Brandes’ ud-smykning af Dyssegaardskirken som i allerhøjeste grad er et besøg værd!
Altertæppet er udført i Paris og er vævet efter Peter Brandes anvisninger. Motivet er den opstandne Kristus. Dimension: 500 cm bred og 800 cm høj.
”Isakfoden”, 1994 – Tuborg Havn. Foden flyder som et skib på vand og symboliserer jødernes flugt til Sverige. Foden flygter mod frihed.
”Den blindfødte helbredes”. Findes i Dyssegaardskirken.”
Rundt i kommunen med borgmesteren: Sølyst – et historisk og moderne samlingssted
Der er historisk vingesus over at tage de syv trin med rød løber op til de høje indgangsdøre med det forgyldte navn SØLYST henover. Det gør borgmester Hans Toft og NORD Magasinet for at få et kig ind i det flere hundrede år gamle landsted, som har været rammen om utallige fester, kulturelle saloner og politiske beslutninger, og som siden 1948 ejes af Det Kongelige Kjøbenhavnske Skydeselskab og Danske Broderselskab.
Interview med en forfatter, som pludselig fik hovedrollen i sin egen bog: Peter Øvig
Peter Øvigs mor døde i 2016 og samme dag besluttede han at skrive en bog om hende. Rejsen ind i hans mors liv blev livsændrende for fatteren – på en måde som ingen kunne have forudset.
Et stykke natur midt i villakvarteret
Hvis du ikke er lokalkendt i Jægersborg området, er det ikke sikkert, du har haft din gang i Hundesømosen – et af Gentoftes fine, fredede naturområder, som har rødder tilbage i de danske kongers jagthistorie. Siden 1950’erne har den ofte været nævnt i forbindelse med, at mange af vores kendte arkitekter byggede deres egne huse her. NORD tog på tur i Hundesømosen med borgmester Hans Toft, som bl.a. kunne fortælle, hvor det mærkelige navn muligvis stammer fra.