Her er plads til mere liv og flere både i Tuborg Havn, da Hans Toft og Nord besøger Tuborg Havn og KDY. Men her er også planer for fremtiden, som tager form, samtidig med at det luksuriøse område er ved at blive fuldt udbygget.
Her først på sæsonen, da Hans Toft og NORD besøger Tuborg Havn, kunne den sagtens rumme flere både og mere liv. Men ved bordene i solen uden for restaurant Address, som ligger i det flotte klubhus tegnet af Vilhelm Lauritzen arkitekter, summer det af stemmerne fra glade mennesker. De nyder at sidde ude i det gode vejr.
KDY flyttede hovedkontor
Det er nu 11 år siden, Kongelig Dansk Yachtklub (KDY) flyttede sit hovedkontor fra Langelinie til Tuborg Havn, hvor de foruden lokaler også fik en havn, fortæller KDY’s formand Lars Ive. Carlsberg, som ejede området og allerede havde fået bygget en del af boligerne i den nordlige del af området, spurgte nemlig KDY om de var interesserede i at flytte dertil og administrere havneområdet. De solgte dem grunden til klubhuset for en krone, og rederiet Torm, som selv byggede domicil herude, tilbød at betale 75%. af udgifterne til klubhuset. KDY slog til.
God placering
Klubhuset er placeret med et skønt udsyn både til hele havnen, ind i kanalen mellem lejlighederne, til de store virksomheder, og ud på Øresund. Husets store foldede tag lukker af, så man ikke kigger lige ind i boligerne syd for, men til gengæld kan nyde vandet og bådene.
Mange gæstesejlere
Om sommeren er havnen, som har ca. 70% belægning, mere og mere søgt af gæstesejlere ikke mindst i store sejl- og motorbåde, fortæller Lars Ive. Vandet i havnen er roligt, her er alle faciliteter, inklusive Waterfront shoppingcenter, og så er København lige rundt om hjørnet. Det lokker, hvis man er turist. For de store både er havnen perfekt, fordi den er 5,5 meter dyb –meget mere end hvad almindelige lystbådehavne er.
Mere liv i havnen
Alle KDY’s mange aktiviteter for ungdommen foregår i sejlklubbens to andre havne, Skovshoved og Rungsted, og derfor har sejlklubben heller ikke lige så meget liv her i Tuborg Havn.
– Men vi har planer for mange nye tiltag, bl.a. en ny sejlerskole for voksne. Nogle af virksomhederne her-
nede er også interesserede i at starte interne sejler
skoler, så der er en række aktiviteter i gang, siger Lars Ive.
KDY vil også bruge havnen mere til kapsejlads, fordi den er rigtig god til sejlsportsstævner med lidt større både. Han har også forhåbninger om, at den trendy mix af surf og kajak SUP, Stand Up Paddle, vil give mere liv i havnen.
Tuborgs forvandling
Det har været en langvarig og gennemgribende udvikling af området, siden de sidste øl- og sodavandsflasker fra Tuborg blev tappet i 1996. Først Tuborg Nord med de mondæne boliger, markante erhvervsdomiciler mm. som Saxo Bank, PwC, Torm, Regus og Novo Nordisk Fonden, Hellerup skole og Waterfront. Siden første del af Tuborg Syd med flere boliger og lystbådehavnen. Og nu ændrer området sig igen.
Det nye byggeri
Om få år vil man her fra klubhuset kunne se over på det nye 12 etager høje, slanke tårnhus “Pynten”, samt på to lavere huse på seks-syv etager, som ligger lige ved indsejlingen til havnen. Her kommer også en café eller restaurant. På det sidste, store bare område, som en gang var del af Tuborgs fabrikker, bliver yderligere fire kysthuse og et byhus i forskellige højder og forskudte etager placeret i landskabet, som skal være en stor, åbent kuperet strandeng. Dermed vil Tuborg Nord og Syd være fuldt udbygget.
Tuborg Bryggeri og Havn – en kort historie
Frem til 1996 var der mange dage en markant lugt – eller duft – som mindede om øllebrød, når man befandt sig ved Strandvejen i Hellerup. Det var Bryggeriet Tuborg, som bryggede øl og også lavede sodavand her fra 1875 til sin lukning i 1996. Navnet Tuborg stammer fra landstedet Store Thuesborg, Strandvejen 123, som gav navn til både bryggeri og Tuborgvej. Landstedet er i dag totalt ombygget og er hovedsæde for Willis.
Havnen blev anlagt som industrihavn for bryggeriet, skibe sejlede hertil for bl.a. at losse humle og malt. Her kom også færgehavn med både, som sejlede i fast rutefart til Landskrona frem til 1984, hvor man tog over for at købe billig kaffe og chokolade. En overgang kunne man også sejle til Travemünde herfra.
De fleste gamle fabriksbygninger er revet ned, og tilbage er kun nogle enkelte bygninger – bl.a. Rosenhuset, som er den gamle administrationsbygning ud mod Strandvejen og de totalt ombyggede Tappehallerne, hvor Experimentarium nu igen ligger.
Skovshoved Havn har fundet balancen
Havnen skal selvfølgelig være et sted for sejlere, men også et godt sted at være og mødes for alle kommunens borgere – lige meget om de vil være aktive eller bare hygge sig – og det er den blevet, mener borgmester Michael Fenger, som besøger havnen sammen med NORD Magasinet.
100 år med byrums design
De ikoniske plakatsøjler med paddehattetop har været en del af Gentofte Kommunes bybillede i 100 år i år. Gentoftes særlige vejskilte, husnumre mm. – næsten lige så længe. De er formgivet af arkitekt Knud V. Engelhardt. Designmuseum Danmark åbner en udstilling med Engelhardts design i forbindelse med jubilæet.
En moderne brandstation
Gentoftes brandstation, som er en del af Beredskab Øst, har forandret og udviklet sig gennem de seneste år, fordi opgaverne ændrer sig – fx er brand i
en el-bil både giftig og farlig og skal derfor slukkes på en ny måde.Samtidig holder brandmændene deres traditioner i hævd.