34-årige Mads Faurholt er serieiværksætter og har solgt virksomheder i milliardklassen. Men han har også opnået at blive bestsellerforfatter, chef for over 3000 medarbejdere og yngste associate hos McKinsey & Co. Det hele startede som børne-tv vært.
Når man taler med Mads Faurholt, så er det første indtryk, at der er fuld fart på, men samtidig er der en stoisk ro over Mads, og der er både dybde og perspektiv på tilværelsen.
– For mig handler det ikke om at sælge virksomheder og skyde dem af. Det handler derimod om at skabe virksomheder, som bliver levedygtige på det lange sigt. Virksomheder, hvor medarbejderne trives, og inno-vation og virkelyst er i top. På samme måde er det med mit eget liv, det skal være de langtidsholdbare løsninger, som præger beslutningerne, understreger Mads Faurholt.
Ikke skrevet i stjernerne
Det stod bestemt ikke skrevet i stjernerne, at Mads skulle blive til den forretningskomet, som han er i dag.
– Der er ikke noget i min baggrund, som peger i den den retning. Min mor og far blev skilt, da jeg var to, og jeg voksede op i gennemsnitlige hjem på Amager og Østerbro. Men jeg har lært hjemmefra, at det er ok at kaste sig ud på dybt vand. Min far har således både været skuespiller, lærer og journalist, og læste i en alder af 50 til psykoterapeut. Min mor var stabiliteten selv med et job som socialrådgiver. Den eneste gang min mor blev sur for alvor var, da jeg som lille barn spurgte, hvordan man kommer på bistand. Jeg fik på en meget bestemt måde besked på at tage fat, smiler Mads Faurholt.
Fra børnevært til internationale virksomhedshandler
34-årige Mads Faurholt tog i den grad fat og har et CV, der kan tage pusten fra de fleste. De første investeringer gjorde Mads allerede som 11-årig. Faren var journalist på DR, og Mads havde derigennem fået et fritidsjob som børnestudievært på ’Børne1’eren’ og radiovært på DR P4.
– Jeg brugte pengene på aktier og køb og salg af tøj ved siden af skolen. En anden fordel var, at jeg som børnevært tidligt lærte at stå frem, hvilket er en fordel, når man står på en scene, holder foredrag eller skal sælge ideer til investorer og medarbejdere, forklarer Mads Faurholt.
Efter skolen blev tempoet holdt højt, og Mads færdiggjorde sin Bachelor på CBS på 1 år og 9 måneder, herefter gik turen til en MBA på en af verdens førende businessskoler MIT Sloan School of Management. Derefter ansat som den yngste Associate ved McKinsey & Co, efterfulgt af et job som CEO for vækstvirksomheden Groupon i Asien som chef for 3.500 ansatte og, Global Managing Director og Partner i den tyske gigant, Rocket Internet. I alt har Mads medvirket til at starte 30 internetvirksomheder og frasolgt 3. Den seneste til en værdi af 1 milliard danske kroner.
– Jeg elsker at arbejde. Jeg sover ikke mere end 6 timer, og så jeg fx. droppet sukker helt, fordi det tager energi. Jeg rejser 20 dage om måneden, og det er klart, at det koster afsavn; fodbold, byture og den slags er skåret ned til minimum. Min familie får til gengæld fuld fokus i fritiden, forklarer Mads, der i dag driver investerings- virksomheden Nova Founders Capital.
Sporten i at lave den gode forretning
For Mads Faurholt er det ‘sporten’ i at opbygge den gode forretning eller gøre den gode handel, der er drivkraften. Ønsket om materiel luksus er ikke afgørende.
– Jeg har altid reinvesteret hovedparten af det, som jeg har tjent. Hos Groupon fik jeg over en million dollars om året i løn, men jeg køber stadig mit tøj i Zara og Uniqlo og rejser med mine gamle venner på ganske beskedne budgetter. At bruge mindre end man tjener giver frihed og fleksibilitet efter min mening.
I bogen ‘Iværksætter – Hvad vi lærte af at starte 30 virksomheder’, som Mads Faurholt har skrevet med vennen og finansmanden, Lars Tvede, er essensen, at det handler om at sætte det rigtige team, og derefter gøre alle de tiltag, som kan forøge ens odds i forhold til at lykkes som iværksætter.
– Når man ser på statistikken er chancen for at lykkes noget trist. Det er kun 1 ud af tusinder af virksomheder, der virkelig bliver til noget. Man skal derfor spørge sig selv. Hvordan kan vi forøge mine chancer? Hvad er unikt for vores team? Det er lidt ligesom at være fodboldtræner. Verdensklassefirmaer bliver kun bygget af folk, der er den bedste version af dem selv, understreger Mads Faurholt.
Presidents Summit
Lige nu er der fuld fokus på netop ledelse gennem ledelseskonferencen Presidents Summit, som er et koncept Mads har købt sig ind i med en række investorer. Tidligere talere tæller: Bill Clinton, Mitt Romney, David Cameron og Sir Richard Branson.
– Ja, ambitionsniveauet er tårnhøjt. Vi vil gerne skabe den bedste lederkonference i Nordeuropa og på den måde også give noget tilbage til liværksættermiljøet, afslutter Mads Faurholt, inden han suser videre ud i London.
Navn: Mads Faurholt.
Alder: 34 år.
Bopæl: London og Schweiz.
Status: I forhold, 1 barn.
Job: Serieiværksætter.
Spring ud som selvstændig – og bliv lykkelig!
Har corona også fået dig til at drømme om at blive selvstændig? Få erhvervspsykolog Charlotte Skeels gode råd til det risikovillige arbejdsliv. Under corona-nedlukningerne har mange opdaget, at de mestrer selvdisciplin og selvmotivering. To af de vigtigste parametre for at lykkes som selvstændig, ligesom flid og held også er det. Men ikke held som appelsinen der falder ned i turbanen på dig, mens du ligger på sofaen, men den slags held der opstår, fordi du tror på din idé og er villig til at knokle for den. Men, hvad nu hvis din gode ide ikke slår igennem? Skal du så skynde dig tilbage i hamsterhjulet? Slet ikke. Mange succesfulde virksomhedsejere har fejlet, før de er lykkes.
Leder kom ind i kampen og tænk glæde – ikke kun succes!
Sætter vi glæde på dagsordenen, og inkorporerer glæde som et vigtigt måleparameter i ledelse og blandt medarbejdere, og som er målbart i forhold til bundlinje, såvel som succes, kroner og ører, så vil vi også kunne forvente glade medarbejdere og dermed endnu mere succes: Positivitet er lig med mere energi, flere ressourcer, innovation og øget overblik, og det smitter til kollegaer, der måske har en svær periode eller situation. Derfor er positive medarbejdere altid guld værd for en virksomhed, modsat negative attituder, der trækker energien ned og blokerer for succes.
Reklamebureauets nye mødelokale
Under jorden i de gamle bunkers – som kun har en adresse angivet ved bredde- og længdegrad – bliver der både spillet musik, opbevaret vin og holdt kulturelle arrangementer. Reklamebureauet Boye & Spellerberg fik også lyst til
at være med. Det er ikke hver dag, man står med et glas champagne i et iglo-lignende rum under jorden. Men at have den mulighed til fx kundearrangementer tænkte reklamebureauet Boye & Spellerberg kunne være sjovt. For flere år siden blev de skrevet på venteliste, og nu har de deres eget bunkerrum.
– Det er en utraditionel måde at mødes til et lille uformelt kundearrangement. Og sjovt, at vi ikke en gang har en adresse, men bare koordinater – meget militært, siger Peter Boye.