Erhvervspsykolog Charlotte Skeel
Sætter vi glæde på dagsordenen, og inkorporerer glæde som et vigtigt måleparameter i ledelse og blandt medarbejdere, og som er målbart i forhold til bundlinje, såvel som succes, kroner og ører, så vil vi også kunne forvente glade medarbejdere og dermed endnu mere succes: Positivitet er lig med mere energi, flere ressourcer, innovation og øget overblik, og det smitter til kollegaer, der måske har en svær periode eller situation. Derfor er positive medarbejdere altid guld værd for en virksomhed, modsat negative attituder, der trækker energien ned og blokerer for succes.
Glæde skaber succes
Med andre ord: Der er intet at vinde ved negativitet, surhed, mobning, udstødelse, manglende forståelse og accept af hinanden eller bare stress blandt medarbejdere, men hvis ansvar er det? Bestyrelsen, der smitter direktionerne, der smitter resten af ledelsen, der påvirker medarbejderne. Udfordringen er, at ledere ofte tænker alt for meget på succes. Men i stedet for den snævre opfattelse af succes – dvs. succes på bundlinjen – så skal vi have glæden ind i virksomhedens performancestrategi. For sagen er, at når vi føler glæde, udvikler vi lykkehormonet serotonin, og vi kan endda udvikle forelskelseshormonet oxytocin og dopamin. I kender det sikkert: Det fantastiske rush når arbejdspladsen er lig med udvikling, nytænkning og glæde. Den slags, der giver endnu mere energi og lyst til at performe.
Ind i det positive flow
Men hvad kommer først? Hønen eller ægget? Vi ved, at succes avler succes, fordi man bliver gladere og tror mere på sig selv, og det øger igen succesen. Altså skabes der et positivt flow. Men hvorfor ikke bare starte med at fokusere på glæde og dermed udvikle glade og lykkelige medarbejdere og ledere? Hvis vi får glæden langt mere i spil frem for kun kroner og ører, så vil jeg garantere, at vi øger bundlinjen, fordi vi faktisk øger vores ressourcer i kroppen og i hjernen. På den måde skabes et flow af succes, og vi sparer penge til sygedage og udgifter til sundhedsvæsenet i form af indlæggelser og behandling. En win-win-situation for alle.
Ledelse under Corona krisen
Magasinet Nord har taget temperaturen på, hvordan danske erhvervsledere har reageret på corona krisen. Vi har været omkring 4 ledere fra vores netværk, én i karantæne. Tendensen er klar. Krisen er dyb, men der er også muligheder og håb for fremtiden.
Folkemødet for business President Summit
Presidents Summit er Nordeuropas førende forretningskonference, og reelt set folkemødet for business-segmentet. Den 26.-27. maj bydes velkommen til mere end 3.000 nuværende og frem-tidige ledere, iværksættere og investorer, der samles for at netværke, lave forretning og udvikle sig samt lære fra nogen af verdens største talere.
Mads Faurholt – turboiværksætteren
34-årige Mads Faurholt er serieiværksætter og har solgt virksomheder i milliardklassen. Men han har også opnået at blive bestsellerforfatter, chef for over 3000 medarbejdere og yngste associate hos McKinsey & Co. Det hele startede som børne-tv vært.