Erhvervspsykolog Charlotte Skeel
Sætter vi glæde på dagsordenen, og inkorporerer glæde som et vigtigt måleparameter i ledelse og blandt medarbejdere, og som er målbart i forhold til bundlinje, såvel som succes, kroner og ører, så vil vi også kunne forvente glade medarbejdere og dermed endnu mere succes: Positivitet er lig med mere energi, flere ressourcer, innovation og øget overblik, og det smitter til kollegaer, der måske har en svær periode eller situation. Derfor er positive medarbejdere altid guld værd for en virksomhed, modsat negative attituder, der trækker energien ned og blokerer for succes.
Glæde skaber succes
Med andre ord: Der er intet at vinde ved negativitet, surhed, mobning, udstødelse, manglende forståelse og accept af hinanden eller bare stress blandt medarbejdere, men hvis ansvar er det? Bestyrelsen, der smitter direktionerne, der smitter resten af ledelsen, der påvirker medarbejderne. Udfordringen er, at ledere ofte tænker alt for meget på succes. Men i stedet for den snævre opfattelse af succes – dvs. succes på bundlinjen – så skal vi have glæden ind i virksomhedens performancestrategi. For sagen er, at når vi føler glæde, udvikler vi lykkehormonet serotonin, og vi kan endda udvikle forelskelseshormonet oxytocin og dopamin. I kender det sikkert: Det fantastiske rush når arbejdspladsen er lig med udvikling, nytænkning og glæde. Den slags, der giver endnu mere energi og lyst til at performe.
Ind i det positive flow
Men hvad kommer først? Hønen eller ægget? Vi ved, at succes avler succes, fordi man bliver gladere og tror mere på sig selv, og det øger igen succesen. Altså skabes der et positivt flow. Men hvorfor ikke bare starte med at fokusere på glæde og dermed udvikle glade og lykkelige medarbejdere og ledere? Hvis vi får glæden langt mere i spil frem for kun kroner og ører, så vil jeg garantere, at vi øger bundlinjen, fordi vi faktisk øger vores ressourcer i kroppen og i hjernen. På den måde skabes et flow af succes, og vi sparer penge til sygedage og udgifter til sundhedsvæsenet i form af indlæggelser og behandling. En win-win-situation for alle.
Mads Z: Når drømme bliver til virkelighed
Fra de legendariske hotellers tinder er Pia Remillard nu direktør for Ingeniørforeningens mastodont af et konferencecenter, IDA Conference. Ifølge direktøren selv er forskellen ikke så stor. Måske er det vandet? Det som skvulper i Københavns Havn ved Kalvebod Brygge 31, hvor IDA’s kæmpemæssige bygning ligger.
13 år som indehaver og 100 års Kvänum-historie
Det svenske luksusbrand Kvänum har i 100 år skrevet køkkenhistorie. I Danmark ført an af Joelina Løkke, som i den grad har formået at løfte den svenske køkkenarv til nye højder.
Magiske øjeblikke ved vandkanten
Fra de legendariske hotellers tinder er Pia Remillard nu direktør for Ingeniørforeningens mastodont af et konferencecenter, IDA Conference. Ifølge direktøren selv er forskellen ikke så stor. Måske er det vandet? Det som skvulper i Københavns Havn ved Kalvebod Brygge 31, hvor IDA’s kæmpemæssige bygning ligger.