Vælg en side

Erhvervspsykolog Charlotte Skeel

Sætter vi glæde på dagsordenen, og inkorporerer glæde som et vigtigt måle­­­parameter i ledelse og blandt med­arbejdere, og som er målbart i forhold til bundlinje, såvel som succes, kroner og ører, så vil vi også kunne forvente glade medarbejdere og dermed endnu mere succes: Positivitet er lig med mere energi, flere ressourcer, innovation og øget overblik, og det smitter til kollegaer, der måske har en svær periode eller situation. Derfor er positive medarbejdere altid guld værd for en virksomhed, modsat negative attituder, der trækker energien ned og blokerer for succes.

Glæde skaber succes

Med andre ord: Der er intet at vinde ved negativitet, surhed, mobning, udstødelse, manglende forståelse og accept af hinanden eller bare stress blandt medarbejdere, men hvis ansvar er det? Bestyrelsen, der smitter direktionerne, der smitter resten af ledelsen, der påvirker medarbejderne. Udfordringen er, at ledere ofte tænker alt for meget på succes. Men i stedet for den snævre opfattelse af succes – dvs. succes på bundlinjen – så skal vi have glæden ind i virksomhedens performancestrategi. For sagen er, at når vi føler glæde, udvikler vi lykkehormonet serotonin, og vi kan endda udvikle forelskelses­hormonet oxytocin og dopamin. I kender det sikkert: Det fantastiske rush når arbejdspladsen er lig med udvikling, nytænkning og glæde. Den slags, der giver endnu mere energi og lyst til at performe.

Ind i det positive flow

Men hvad kommer først? Hønen eller ægget? Vi ved, at succes avler succes, fordi man bliver gladere og tror mere på sig selv, og det øger igen succesen. Altså skabes der et positivt flow. Men hvorfor ikke bare starte med at fokusere på glæde og dermed udvikle glade og lykkelige medarbejdere og ledere? Hvis vi får glæden langt mere i spil frem for kun kroner og ører, så vil jeg garantere, at vi øger bundlinjen, fordi vi faktisk øger vores ressourcer i kroppen og i hjernen. På den måde skabes et flow af succes, og vi sparer penge til sygedage og udgifter til sundhedsvæsenet i form af indlæggelser og behandling. En win-win-situation for alle.

Mark Zuckerberg fra Facebook: Mark siger META

Mark Zuckerberg fra Facebook: Mark siger META

Mark Zuckerberg er stifter af Facebook. Han er ubetinget en af verdens mest betydningsfulde ledere og iværksættere. Derfor er det også værd at lytte til, når Mark pludselig begynder at bruge et nyt ord rigtig meget. Mark siger meta! Men hvad betyder det egentlig, når lederen af Facebook bruger det ord.

læs mere

error: Indhold er beskyttet.