Magasinet Nord har taget temperaturen på, hvordan danske erhvervsledere har reageret på corona krisen. Vi har været omkring 4 ledere fra vores netværk, én i karantæne. Tendensen er klar. Krisen er dyb, men der er også muligheder og håb for fremtiden.
Corona krisen har ramt dansk erhvervsliv, som et lyn fra en klar himmel. Før krisen stod den økonomiske vejrudsigt ellers på solskin over både iværksættere, etablerede selskaber og detailhandlen.
Men da virussens indtog er der kommet truende skyer i horisonten, og selv store selskaber som Bestseller, Maersk og SAS må se formuerne skrumpe i lyntempo, og den 124 år gamle virksomhed, Arnold Busck, har måttet kaste håndklædet i ringen. Men hvad gør erhvervslederne? Vi har været omkring en håndfuld ledere fra vores portrætserie.
Mads Faurholt tilbyder konkrete ideer og iværksætterkapital
Mads Faurholt, som NORD Magasinet havde et interview med i forrige nummer, ser krisen som grundlæggende tragisk, men midt i det sørgelige skabes der også muligheder for fremtiden. Mads har under krisen været aktiv og blandt andet været med til at redde CVX, Copenhagen Venture Exchange fra konkurs, så virksomheden fortsat kan hjælpe danske vækstvirksomheder med at forbinde dem med kapital og kompetencer.
I adskillige opslag på Facebook tilbyder han også sine følgere på Facebook og LinkedIn tips og tricks fra den veluddannede turboiværksætters ‘værktøjskasse’.
Mads Faurholt forklarer i et opslag på Facebook den 23. april: “Som iværksætter kan jeg relatere til hvad Charles Darwin engang sagde: “It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.” Det er fascinerende hvor gode og villige vores danske iværksættere er til at tilpasse sig hver situation de havner i. Specielt i denne coronakrise… Og husk på, at denne tid er den bedste tid, vi har haft længe, til at afprøve nye ting og fejle! Så sæt igang!”
Morten Wagner Datingkonge – opture og nedture
Morten Wagner, som især er kendt for Dating.dk, har et vidtforgrenet netværk af virksomheder: Udlejning af boliger, datingportaler og ejerskab af natklubben Dolores, og udbringning af take-away mad gennem Roomservice. Som ejer af et konglomerat har corona krisen budt på både opture og nedture. Til Magasinet Nord forklarer han:
Online dating er gået frem. Den trend har vi grebet og har arrangeret videostævnemøder med stor succes på Dating.dk. På samme måde har vi mærket en større efterspørgsel efter madudbringning og lejeboliger.Grundlæggende handler det om at kunne omstille sine forretninger lynhurtigt og prøve at se mulighederne i en ellers svær situation. Omvendt så er der forretninger, som vi har måttet helt lukke ned for en tid. Vores natklub skal nok bestå, men lige nu handler det om at begrænse skaden. På den måde føler jeg med de virksomheder, der ikke har den brede robusthed, som vi har fået gennem årene, men husk, at på den anden side af corona, vil der være muligheder igen for alle.
Lars Tvede handlede på krisen
Erhvervsmanden, forfatteren og superinvestoren, Lars Tvede, har imponerende nok navigeret gennem krisen på aktiemarkedet med overskud. Gennem sin Facebook -profil har han holdt sine følgere orienteret om, hvordan han henholdsvis solgte, og dernæst shortede på aktiemarkedet ved at satse på, at aktierne faldt. En risikabel manøvre, men tim-ingen var nær perfekt, og han har høstet pæne gevinster.
Lars Tvede har tidligere været i Magasinet Nord, hvor han forklarede, hvordan han bruger viden om såkaldte supertrends til at investere. Han omgiver sig med eksperter til at gøre sig selv og sine læsere klogere på fremtiden. I et Facebook-opslag fra den 21. marts skriver han om forskellen på det, han kalder ‘noice trading,’ og den professionelle investor:
– Mange private investorer er desværre ofte meget motiveret af nyheder, som de overreagerer kraftigt på. Det får dem tit til først i overdreven begejstring at købe for dyrt og dernæst i overdreven frygt at sælge for billigt. De mest nyhedsdrevne investorer laver endog det, der kaldes “noise trading”, dvs. jagter efter hver lille nyhed… Professionelle investorer ser derimod meget længere ind i fremtiden – og med en reference-ramme, der rækker langt ind i fortiden.
Mia Wagner – løvinden var selv i Coronakarantæne
L edelse under corona krisen er svært nok i sig selv, men for den karismatiske erhvervsleder, Mia Wagner, fik ledelsesarbejdet en ekstra dimension, da hun selv kom i karantæne pga. mistanke om coronasmitte.
Der gik stærkt med at komme væk fra virksomheden, da Mia fik beskeden om, at hun havde spist frokost med en coronasmittet forretningsforbindelse. Der blev lynhurtigt pakket et par kufferter og afsted til sommerhuset. Ledelsesopgaven stod dog ikke stille af den årsag. Der blev lavet nye dagsrutiner, og driften blev omlagt, og alle de halvt hundrede medarbejdere, som Mia er direktør for i virksomheden Freeway, skulle nu lede fra et sommerhus i Nordjylland.
I en podcast på sin Facebook forklarer hun fra sin karantæne:
– Vi er en onlinevirksomhed, så det har måske været nemmere for os end så mange andre. Vi er vant til at arbejde på distancen, men det er klart, at det har en stor indvirkning på den sociale dimension. Men jeg tror vi kommer til at se de sociale medier blive brugt på nye måder, og vi vil blive kreative i vores omgang med hinanden dér. Samtidig vil begreber som distancearbejde, fjernundervisning og onlinehandel komme til at vinde frem i et endnu hastigere tempo end ellers.
Spring ud som selvstændig – og bliv lykkelig!
Har corona også fået dig til at drømme om at blive selvstændig? Få erhvervspsykolog Charlotte Skeels gode råd til det risikovillige arbejdsliv. Under corona-nedlukningerne har mange opdaget, at de mestrer selvdisciplin og selvmotivering. To af de vigtigste parametre for at lykkes som selvstændig, ligesom flid og held også er det. Men ikke held som appelsinen der falder ned i turbanen på dig, mens du ligger på sofaen, men den slags held der opstår, fordi du tror på din idé og er villig til at knokle for den. Men, hvad nu hvis din gode ide ikke slår igennem? Skal du så skynde dig tilbage i hamsterhjulet? Slet ikke. Mange succesfulde virksomhedsejere har fejlet, før de er lykkes.
Leder kom ind i kampen og tænk glæde – ikke kun succes!
Sætter vi glæde på dagsordenen, og inkorporerer glæde som et vigtigt måleparameter i ledelse og blandt medarbejdere, og som er målbart i forhold til bundlinje, såvel som succes, kroner og ører, så vil vi også kunne forvente glade medarbejdere og dermed endnu mere succes: Positivitet er lig med mere energi, flere ressourcer, innovation og øget overblik, og det smitter til kollegaer, der måske har en svær periode eller situation. Derfor er positive medarbejdere altid guld værd for en virksomhed, modsat negative attituder, der trækker energien ned og blokerer for succes.
Reklamebureauets nye mødelokale
Under jorden i de gamle bunkers – som kun har en adresse angivet ved bredde- og længdegrad – bliver der både spillet musik, opbevaret vin og holdt kulturelle arrangementer. Reklamebureauet Boye & Spellerberg fik også lyst til
at være med. Det er ikke hver dag, man står med et glas champagne i et iglo-lignende rum under jorden. Men at have den mulighed til fx kundearrangementer tænkte reklamebureauet Boye & Spellerberg kunne være sjovt. For flere år siden blev de skrevet på venteliste, og nu har de deres eget bunkerrum.
– Det er en utraditionel måde at mødes til et lille uformelt kundearrangement. Og sjovt, at vi ikke en gang har en adresse, men bare koordinater – meget militært, siger Peter Boye.