For seks år siden blev Jaguar F-type sendt på markedet, med tydelige aner til fabrikkens hedengangne sportsvogne. Flere så den som et midlertidigt marketingstunt, men den smukke tosæders sportsvogn havde andre planer.
Hun ser godt ud. Rigtig godt ud. I særdeleshed med kalechen nede er F-type designmæssigt en gedigen skønhed, der respektfuldt vedholder Jaguars tradition for smukke sportsvogne. Succesen dokumenteres tyde-ligt i udvalget af motorer og transmission. Fra 2.0 liters motorer til 5.0 turboladede V8-versioner med permanent 4-hjulstræk. Vores udgave er i midten, 3.0 turboladet V6 motor, baghjulstræk, automatgear med shiftpads. Præstationerne er 0-100 km/t på 5,3 sek og 260 km/t som topfart.
Klassisk konstruktion
Bilens helt klassiske konstruktion med 2 sæder, baghjulstræk og motoren placeret i fronten mærkes på både ondt og godt. Helt basalt er udfordringen det manglende vejgreb i accelerationerne. Når der så er rundet de 100 km/t, er der til gengæld stadig god effekt, motorens størrelse taget i betragtning. Den ligger godt ved høj fart, uden hækken vibrerer, og der er ingen tvivl om, at det er en sportsvogn, i ordets bedste forstand, når der leges på landevejen. Automatgearet suppleres med shiftpads, med en udmærket responstid. Komforten indbyder til lange stræk, mens kalechen er effektiv selv i kulde. Fra cockpittet skal Jaguar roses for instrumenteringen, der er klassisk med visere, og et alligevel frisk design med islæt af racerfelter.
Det sofistikerede valg
Ses der på prisniveauet, så ligger det, hvor de første mindre centermotorsportsvogne starter. Ingen andre mærker eller modeller nævnt, men er der ønsker om track days på rigtig bane, er der uden tvivl bedre alternativer. Men er ønsket en klassisk, smuk velkørende frontmotorbil, der med sine to sæder og komfort giver en decideret classy oplevelse, er F-type gået fra prinsesse til dronning. Blandt køre- programmerne findes mulighed for reduktion af antispin, så den – helt kontrolleret – slår med enden. Normalt sømmer det sig ikke for eksklusive biler, men lige præcis her klæder det. Prisen starter ved knap 1,2 – 1,3 mio. danske kroner. Læg dertil omkring 250.000 kr. i udstyr. Men så holder der altså også en bil i garagen, der er alt andet end en metervare!
Jaguar F-type 3.0 Cabriolet
Motor: 3.0 liter, turboladet V6. 340 hk, 450 nm.
Transmission: 8-trins automat med shiftpads.
Præstationer: 0-100 km/t: 5,3 sekunder,
Topfart: 260 km/t.
Plus: Design, komfort, lyd. Opmærksomhed.
Minus: Mindre egnet til fx track days.
Rasmus Thomsen, f. 1978, er testkører af sportsvogne og motorcykler. Betragtes i branchen som en af landets mest erfarne inden for dette felt. Han er uddannet journalist og cand.merc.
TEMA OUTDOOR: Ud i naturen
Nordsjællands natur gemmer på store og overvældende oplevelser for dig, der bevæger dig ud i den. Den lange kyststrækning mod nord byder på spændende klitlandskaber med plantager, hede, lyngklædte bakker og en rigtig troldeskov, der er formet af vind, vejr og sandflugt.
RUNDT I KOMMUNEN MED BORGMESTEREN: Ægypterhallen i Hellerup
På Rygårds Allé i Hellerup ligger en tidslomme – en helt speciel mere end 40 meter lang okkergul træbygning med okseblodsrøde vinduer og døre. En privat tennishal bygget for 100 år siden af tennisstjernen og rigmanden Leif Rovsing, som var homoseksuel og derfor blev ekskluderet fra sin sport. Borgmester Michael Fenger og NORD får en rundvisning.
Peter Holck – en livslang hengivenhed til kunstens mangfoldighed
Billedkunstneren Peter Holck har i årtier været en markant skikkelse i dendanske kunstverden. Med en passion for kunst, der tog sin begyndelse allerede som 14-årig, har Holck dedikeret sit liv til maleriet.