For seks år siden blev Jaguar F-type sendt på markedet, med tydelige aner til fabrikkens hedengangne sportsvogne. Flere så den som et midlertidigt marketingstunt, men den smukke tosæders sportsvogn havde andre planer.
Hun ser godt ud. Rigtig godt ud. I særdeleshed med kalechen nede er F-type designmæssigt en gedigen skønhed, der respektfuldt vedholder Jaguars tradition for smukke sportsvogne. Succesen dokumenteres tyde-ligt i udvalget af motorer og transmission. Fra 2.0 liters motorer til 5.0 turboladede V8-versioner med permanent 4-hjulstræk. Vores udgave er i midten, 3.0 turboladet V6 motor, baghjulstræk, automatgear med shiftpads. Præstationerne er 0-100 km/t på 5,3 sek og 260 km/t som topfart.
Klassisk konstruktion
Bilens helt klassiske konstruktion med 2 sæder, baghjulstræk og motoren placeret i fronten mærkes på både ondt og godt. Helt basalt er udfordringen det manglende vejgreb i accelerationerne. Når der så er rundet de 100 km/t, er der til gengæld stadig god effekt, motorens størrelse taget i betragtning. Den ligger godt ved høj fart, uden hækken vibrerer, og der er ingen tvivl om, at det er en sportsvogn, i ordets bedste forstand, når der leges på landevejen. Automatgearet suppleres med shiftpads, med en udmærket responstid. Komforten indbyder til lange stræk, mens kalechen er effektiv selv i kulde. Fra cockpittet skal Jaguar roses for instrumenteringen, der er klassisk med visere, og et alligevel frisk design med islæt af racerfelter.
Det sofistikerede valg
Ses der på prisniveauet, så ligger det, hvor de første mindre centermotorsportsvogne starter. Ingen andre mærker eller modeller nævnt, men er der ønsker om track days på rigtig bane, er der uden tvivl bedre alternativer. Men er ønsket en klassisk, smuk velkørende frontmotorbil, der med sine to sæder og komfort giver en decideret classy oplevelse, er F-type gået fra prinsesse til dronning. Blandt køre- programmerne findes mulighed for reduktion af antispin, så den – helt kontrolleret – slår med enden. Normalt sømmer det sig ikke for eksklusive biler, men lige præcis her klæder det. Prisen starter ved knap 1,2 – 1,3 mio. danske kroner. Læg dertil omkring 250.000 kr. i udstyr. Men så holder der altså også en bil i garagen, der er alt andet end en metervare!
Jaguar F-type 3.0 Cabriolet
Motor: 3.0 liter, turboladet V6. 340 hk, 450 nm.
Transmission: 8-trins automat med shiftpads.
Præstationer: 0-100 km/t: 5,3 sekunder,
Topfart: 260 km/t.
Plus: Design, komfort, lyd. Opmærksomhed.
Minus: Mindre egnet til fx track days.
Rasmus Thomsen, f. 1978, er testkører af sportsvogne og motorcykler. Betragtes i branchen som en af landets mest erfarne inden for dette felt. Han er uddannet journalist og cand.merc.
Luksus rejse til 5-stjernet luksus på kunstig ø
Det var et logistisk kunststykke på første klasse, da NORDs redaktør Rina Mardahl fløj med Emirates til solbeskinnet luksus i Dubai, hvor endnu mere luksus ventede på overdådige Raffles The Palm Hotel. Highway to happiness” er måske nok et fortærsket slogan, men det er altså sådan, jeg har det, da jeg sammen med min udkårne efter en meget lang, men yderst behagelig flyvetur med Emirates, lander i Dubai.
Luksus rejse på Gran Canaria
Hotel Santa Catalina er en luksuriøs oase beliggende i hjertet af Las Palmas på Gran Canaria. Dette ikoniske hotel kombinerer klassisk elegance med moderne be-kvemmeligheder og tilbyder gæsterne en uforglemmelig oplevelse. Med sin storslåede arkitektur og smukt designede interiør er hotellet en sand perle blandt Gran Canarias overnatningssteder. Med bl.a 2 Michelin-stjernerestauranter beliggende på hotellet kan du være helt sikker på at få en gastronomisk oplevelse af de helt store.
Rundt i kommunen med borgmesteren: Her er så mange tangenter at spille på
På Ordrupgaard kan man nyde kunsten med alle sanser. Her er bl.a. internationalt berømmede malerier, man kan betragte, og i parken er der kunst man kan interagere med. Michael Fenger og NORD Magasinet tager på visit for at høre lidt om en af kommunens og museumsverdenens perler – og for at møde museets nye direktør Gertrud Oelsner.