For seks år siden blev Jaguar F-type sendt på markedet, med tydelige aner til fabrikkens hedengangne sportsvogne. Flere så den som et midlertidigt marketingstunt, men den smukke tosæders sportsvogn havde andre planer.
Hun ser godt ud. Rigtig godt ud. I særdeleshed med kalechen nede er F-type designmæssigt en gedigen skønhed, der respektfuldt vedholder Jaguars tradition for smukke sportsvogne. Succesen dokumenteres tyde-ligt i udvalget af motorer og transmission. Fra 2.0 liters motorer til 5.0 turboladede V8-versioner med permanent 4-hjulstræk. Vores udgave er i midten, 3.0 turboladet V6 motor, baghjulstræk, automatgear med shiftpads. Præstationerne er 0-100 km/t på 5,3 sek og 260 km/t som topfart.
Klassisk konstruktion
Bilens helt klassiske konstruktion med 2 sæder, baghjulstræk og motoren placeret i fronten mærkes på både ondt og godt. Helt basalt er udfordringen det manglende vejgreb i accelerationerne. Når der så er rundet de 100 km/t, er der til gengæld stadig god effekt, motorens størrelse taget i betragtning. Den ligger godt ved høj fart, uden hækken vibrerer, og der er ingen tvivl om, at det er en sportsvogn, i ordets bedste forstand, når der leges på landevejen. Automatgearet suppleres med shiftpads, med en udmærket responstid. Komforten indbyder til lange stræk, mens kalechen er effektiv selv i kulde. Fra cockpittet skal Jaguar roses for instrumenteringen, der er klassisk med visere, og et alligevel frisk design med islæt af racerfelter.
Det sofistikerede valg
Ses der på prisniveauet, så ligger det, hvor de første mindre centermotorsportsvogne starter. Ingen andre mærker eller modeller nævnt, men er der ønsker om track days på rigtig bane, er der uden tvivl bedre alternativer. Men er ønsket en klassisk, smuk velkørende frontmotorbil, der med sine to sæder og komfort giver en decideret classy oplevelse, er F-type gået fra prinsesse til dronning. Blandt køre- programmerne findes mulighed for reduktion af antispin, så den – helt kontrolleret – slår med enden. Normalt sømmer det sig ikke for eksklusive biler, men lige præcis her klæder det. Prisen starter ved knap 1,2 – 1,3 mio. danske kroner. Læg dertil omkring 250.000 kr. i udstyr. Men så holder der altså også en bil i garagen, der er alt andet end en metervare!
Jaguar F-type 3.0 Cabriolet
Motor: 3.0 liter, turboladet V6. 340 hk, 450 nm.
Transmission: 8-trins automat med shiftpads.
Præstationer: 0-100 km/t: 5,3 sekunder,
Topfart: 260 km/t.
Plus: Design, komfort, lyd. Opmærksomhed.
Minus: Mindre egnet til fx track days.
Rasmus Thomsen, f. 1978, er testkører af sportsvogne og motorcykler. Betragtes i branchen som en af landets mest erfarne inden for dette felt. Han er uddannet journalist og cand.merc.
Gentofte Borgmester viser Brobæk Mose
Det er næsten som at befinde sig i en stor fuglerede på kanten af vandet, når man står i det fine trætopskjul i Brobæk Mose. Herfra kan man få et nyt perspektiv på naturen, se lige ind på fuglelivet i træerne eller bare sidde og filosofere. NORD var på besøg sammen med borgmester Michael Fenger.
Rundt i kommunen med borgmesteren: Hverdagslivets gade
Ordrupvej er ikke en vej, som slår dig med sin arkitektur eller fantastiske byrum, men det er en vej, som skoler, institutioner, plejehjem, kirker, kirkegård, og station ligger klos op ad, og hvor man både kan købe ind, blive klippet og smukkeseret, spise ude, få renset og repareret. Borgmester Michael Fenger og NORD mødtes på Ordrupvej.
Den ultimative forkælelse: LUKSUS TIL SØS
Explora Journeys er et nyt og revolutionerende luksusrederi med high-end krydstogtoplevelser for feinschmeckere. Det er ikke luksus, som du kender det. Det er luksus løftet til helt nye højder. Velkommen ombord!
Pak alle dine forudindtagede holdninger om krydstogtturisme, amerikanske velbjærgede pensionister med lillafarvet hår og stressende udflugter langt væk.
– For selv om fordommene eksisterer, kan krydstogter også være langt mere kultiverede og luksuriøse. Det siger
Marie Louise Raaholdt, der er Salgsdirektør hos Krydstogt Eksperten og dansk agent for Explora Journeys.