Med de netop vedtagne nye bilafgifter bliver der flere fordele til de grønne biler. NORD ser på konsekvenserne for el-, hybrid- og fossilbiler.
Det har alle dage været svært at skulle bestemme sig for en ny bil. Skal det være en sportsvogn, coupé, cabriolet, stationcar eller en stor firehjulstrækker? Men nu er der kommet endnu flere ubekendte ind i ligningen. Skal motoren være el, hybrid, eller en traditionel forbrændingsmotor. Spørgsmålene er mange, og de er ikke blevet færre efter de seneste omlægninger af bilafgifter, som træder i kraft her fra 2021. En ting er dog blevet mere tydelig. Hvis man vil spare afgifter, så skal man vælge grønt. De nye bilafgifter får nemlig tilført en såkaldt CO2 skrue. Jo mere bilen forbrænder, desto dyrere bliver det at køre i den, hvorimod lav- eller nule-missionsbiler bliver relativt meget billigere.
Herover skema med priseksempler før og efter 1. januar 2021.
For elbiler gælder det således, at der fastholdes en lav afgift for alle de billigste el-biler, ligesom plug-in hybrider (dem der kan oplades) også forbliver lavt afgiftsbelagte. Målet med manøvren er, at der skal være 750.000 såkaldt grønne biler i Danmark i 2030.
Biler med traditionelle forbrændings-motorer kan derimod regne med massive prisstigninger, især hvis de har en stor motor. En Porsche Panamera med benzinmotor stiger således hele 50.000 kroner, mere almindelige benzin- og dieselbiler bliver også dyrere, cirka 2.300 kroner i gennemsnit. Helt galt går det dog paradoksalt nok for de dyre elbiler. For mens elbiler under 400.000 kr. slipper billigt, så stiger de dyrere elbiler helt disproportionalt. Den lækre Porsche Taycan med elmotor kommer således til at stige med hele 262.000 kroner, og den største Tesla Model X stiger med godt cirka 50.000 kr. den mindste Tesla Model 3 falder omvendt med cirka 40.000 kr.
.
Bentley Bentayga er eksemplet på den ultimative benzinbil. Dyr men dejlig, og nok den sidste V12 Bentley.
1 EKSEMPEL, Benzinbilen. Bentley Bentayga
NORD kørte en Bentley Bentayga fra Schweiz til den danske grænse. Bilen er overbevisende på alle måder. Motoren er et 6.0 liters 12-cylindret kraftværk med dobbelt turbo og hele 635 HK. Bilen vejer to et halvt tons, men kører fra 0-100 på 3,9 sek. og 306 km/t på toppen – verdens hurtigste SUV – da den slår Lamborghini Urus med én km/t. Interiøret har alt. Massagen, heads-up display, og læder-sæder af den bedste kvalitet. Auto drive funktionerne er også gode, men ikke på højde med Tesla. Benzinforbruget er astronomisk, når man giver gas på Aautobahn 3-4 km pr. liter. Men rækkeviddeangst er ukendt. Luksus som endnu ikke fås med el. Pris 4.995.000 kr.
Tesla Model 3 er den mest moderne Tesla. Vanvittigt avanceret, men letkørt. Den suppleres i 2021 af SUV modellen Model Y.
2 EKSEMPEL, Elbilen. Tesla Model 3 Long Range
Tesla Model 3 Long Range er en af de modeller, som regeringen gerne vil have, vi kører i. Man må tage hatten af for teknologien. Bilen er i princippet forberedt til at blive selvkørende, i realiteten er der et stykke vej endnu, men på lange stræk følger den selv trafikken og vejen, og man har en meget afslappet køreoplevesle. Rækkevidden er let 400 km, og på Tesla’s super ladestationer kan man ‘tanke’ 120 km på 5 minuter. En kop kaffe passer lige med, at man kan køre 400 km mere. Bilen er faktisk lige så hurtig fra 0-100 som Bentley’en. Pris 449.000 kr.
BMW X5 plug-in hybrid kan både køre små 100 km på el, og derefter på benzin. En plug-in er en god løsning med lav afgift lige nu.
3. EKSEMPEL, Hybridbilen. BMW X5 xDrive 45e xLine
BMW X5 hybrid er en fantastisk bil at køre i, og det 24 kWh store batteri er dobbelt størrelse af normalt for plug-in-hybrider. Den kører op til 90 km udelukkende på el, så alle småture i hverdagen er dækket ind. Men når der ikke er mere el, og man skal køre benzin, så kører bilen kun 9,4 km på literen. Bilen lader kun i en fase, så det tager cirka 7 timer at lade. Som pendlerbil er det ikke noget problem, men er man kørende sælger i Jylland kan man ikke lade op undervejs. Er kørselsbehovet korte ture i dagligdagen, og en lang tur sydpå i ferien, så er hybrid lige nu det bedste fra begge verdener. Pris 1.161.000 kr.
Men hvordan er de at køre i? Er der væsentlig forskel? Hvad er pro et kontra?
NORD har set på det bedste af, hvad de tre verdener kan præstere. Fra fossilverdenen en Bentley Bentayga med V12 motor, elbilen er en Tesla Model 3 Long Range, og hybridbilen er en BMW X5 plug-in hybrid.
Konklusion
Skal du drøne ned af Autobahn med 150 km i timen, eller er du travl sælger i Jylland, så vælg en benzin-, eller hybridbil. Er du pendler, og har du mulighed for at planlægge de lange ture lidt, så vælg en elbil. Om et par år kører vi alle elbiler, da teknologien på sigt er overlegen.
Nordvejen – en evergreen for alle
Meget få biler har præsteret at være så meget sin egen som Mazda MX-5. Den lille roadster er ikonisk og lig med køreglæde udover det sædvanlige. Selv for dem med deciderede samlinger af supersportsvogne finder den lille japaner også plads.