Jeg sidder i Søren Hagens atelier. Et besøg, som jeg har glædet mig meget til. Alt imens Søren fortæller om sit virke, vokser magien i rummet. Det er i dette rum, at billeder bogstaveligt talt skabes – transformationen fra Sørens indre billede til det hvide lærred. Jeg har tidligere talt om middelmådig kunst i modsætning til den excellente. Sørens sprog og kunst er som skabt til at få én til at stille spørgsmål – og det er helt unikt. Lad os prøve at stille skarpt på denne påstand gennem to af hans billeder:
Selvportræt
I det første billede, ”Selvportræt”, ser vi Søren siddende i en stol i et rum med to fliser på skødet. Som iagttager ser jeg flere lag i dette billede. Ansigtet har et selvironisk træk – måske endda melankolsk – men udstråler også håb. Fliserne symboliserer hans personlige fortælling. En byrde, et savn, et tab? I billedet oplever jeg en bred erfaringshorisont, som jeg tror mange kan genkende hos sig selv. Billedet går i dialog med én, med ens egen selvrefleksion, og man spejler sig selv i billedet. For mig bliver billedet både en med- og modspiller. Billedet fortæller en historie – og får én til at tænke ”hvad er min historie?”
Selvportræt. Skive Kunstmuseum
Et sted i Woodstock
I det andet billede, ”Et sted i Woodstock”, står vi i mørket på en vej og kigger frem mod en lukket port. Det er et lukket land, vi kigger ind på, og man skal gøre sig fortjent til at komme ind. Måske er det et forjættet land, som bevogtes af keruber? Også her er der en parallel til vores hverdag og liv. Der er ting vi ikke må. Ikke kan nå. Ting, vi må gøre os fortjente til. Eller godkendes til. Gennem billedet får Søren beskueren til at tænke – og det er trods alt ikke det værste, der kan ske. Jeg spørger Søren, om han er portrætmaler. Han er ikke glad for spørgsmålet. Spørger jeg ham, om han er iscenesætter, toner et smil frem. Det passede ham bedre. Det Søren kan med sin kunst er netop det: at iscenesætte. Skabe rum, som var det et teater eller en scene. Kort fortalt indkapsler Søren det, rigtig god kunst kan. Den kan føre os ind i en historie mellem os selv og billedet, hvor vi ser noget, vi ikke umiddelbart vidste i forvejen. For mig repræsenterer Søren Hagen en markant profil i dansk billedkunst.
Et sted i Woodstock. Privateje
Om Søren Hagen
• Født 1957 i København
• Kåret til Årets Kunstner 2003 af Jyllands-Posten
• Repræsenteret på ARoS, Kastrupgaardsamlingen, Skive Kunstmuseum m.fl
• Legat- og prismodtager af bl.a Henry Heerups legat, Augustinus Fonden og Ny Carlsberg fondet
• www.sorenhagen.dk
FAKTA OM Peter Linder:
• Stifter og ejer af rådgivnings-huset Causa Consulting på Ehlersvej 7 i Hellerup, som også danner rammen for flere kunsttiltag.
• Kunstsamler med udgangspunkt i lejligheder i Paris og Nice.
• Tidl. bestyrelses-medlem i Bruun Rasmussen.
• Sparringspartner og coach for flere kunstnere.
• Ejer af Asger Jorns atelier på Læsø samt arrangør af kunst-festival.
• Stifter af forlaget og foreningen Asger J’s Venner sammen med kunstner Lars Morell.
Samtale med Peter Brandes – en kunstner med sjældent stort format
”Peter Brandes er desværre fuldstændigt fejlplaceret. Han gælder for at være blandt de 3-4 bedste danske kunstnere, men han burde regnes for at være blandt de 3-4 bedste europæiske kunstnere i vor tid.” – Lars Morell, idehistoriker
Film skal ses i Gentofte Kino
Det er igen muligt at læne sig tilbage i mørket og få en fantastisk filmoplevelse i Gentofte Kino. I foyeren kan du sætte dig til rette i vores nye, smukke Børge Mogensen møbler, imens du nyder din vin eller kaffe, inden du sætter dig ind i de bløde sæder, hvor du også vil opleve øget luksus og komfort.
Ud i naturen med borgmesteren
Helt oppe ved Brogårdsvej – ud for Ermelundsvej – kan man gå ned til den nordligste ende af Gentofte Sø og hurtigt føle sig langt ude i spændende natur, når man følger søens rene vand og udforsker Brobæk Mose, hvor biodiversitet er højt på dagsordenen. NORD var på tur med borgmester Hans Toft i området, som har truet natur, sjældne fugle og fredede blomster.