Vælg en side

Vi er til præsentationsevent i Roskilde Lufthavn en smuk og vindblæst forårsdag i maj. En elegant kvinde stiger ud af den luksuriøse CITATION LATITUDE privatjet. Kvinden færdes tydeligvis hjemmevant på landingsbanen.

Håret blafrer i vinden, og smil, vink og kække bemærkninger ryger til højre og venstre til de fremmødte gæster bestående af potentielle købere af en abonnementsordning til de smukke jetfly fra NetJets.

Kvindens påklædning er stilfuld og enkel og kan næsten minde om en feminin version af den kaptajnsuniform, som vi kender fra de store airliners. Der ligger en gennemtænkt signalværdi bag, for vi har både at gøre med en kompetent pilot og en dygtig forretningskvinde.

Når man ser Vice President i NetJets Janine Heldorf Olsson begå sig mellem kanapéer, champagne og toppen af Europas erhvervsliv, så er det vanskeligt at forestille sig, at hun har brugt hele starten af sin karriere som nødhjælpspilot i nogle af verdens farligste områder, og mere end én gang har prøvet at lette, mens geværkuglerne fløj om ørene på hende. Her handlede det mere om rå overlevelse end om stil.

Opvokset i Nordsjælland

Janine er født i Gentofte og opvokset i Nordsjælland med en mor og far, der, ligesom Janine selv, var drevet af stærke værdier og eventyrlyst.

– Mange af mine første minder er skabt på rejserne med mine forældre. Typisk var det noget med at købe en enkeltbillet til USA og køre tværs over kontinentet. Det er nok derfra udlængslen og ønsket om at blive pilot kommer fra. Begge mine forældre var særdeles gode til at tænke ‘ud af boksen’. Min far byggede fx. mit barndomshjem i Hareskoven på pæle ud i en sø, og ovenfra havde det form som et ‘H’, ligesom Heldorf i vores efternavn. Så var stilen ligesom lagt, forklarer Janine med et smil.

Første kvinde fra Roskilde Flyveskole

Som så mange andre var Janine lidt i tvivl om, hvad hun skulle lave efter gymnasiet. Men en ven foreslog, at hun skulle blive pilot. Det viste sig at være en god ide. Ikke nok med at jobbet til fulde indfriede drømmen om udfordring og eventyr, men på førstedagen på pilotuddannelse kom en flot fyr ind af døren, og satte sig lige ved siden af Janine, og her sidder han stadig.

– Jeg var den første kvinde på den dengang nystartede pilotuddannelse i Roskilde. Tonen var rå og direkte, men det trives jeg godt med, og så hjalp det nok også, at min mand Sture og jeg hurtigt fandt vores egen ‘tandem’. Det lagde en dæmper på den værste mandehørm, forklarer Janine.

Eventyr og alvor i Afrika og Asien

Der er få kvindelige piloter; en del af forklaringen kan være, at det er hårdt til tider. Det bliver ikke lettere, når der flyves på destinationer i Afghanistan, Congo, Elfenbenskysten, Pakistan, Sierra Leone og Sudan, og at destinationerne ofte slet ikke har rigtige landingsbaner.

– Jeg har fløjet for FN og for en række nødhjælps-organisationer. Ofte er landingspladsen bare den lokale markedsplads, som lige bliver efterset for de største stykker affald, inden man lander.

Andre gange har det været kulturforskellene, der voldte problemer, forklarer Janine, og fortæller en anekdote om engang, hun for FN skulle flyve Talibanlederne fra Afghanistan til fredsforhandlinger i Pakistan.

– De var jo ikke meget for en kvindelig pilot, og værdigede mig derfor ikke et blik. Det kaldte jo lidt på rebellen i mig. Så lige så snart Talibanerne var ombord på flyet, der jo var officielt FN ‘område’, så røg tørklædet, og mine lange lyse lokker fik lov at blafre i vinden fra motorerne på hele resten af turen.

Ture med nødhjælp, og til tider også alvorligt sårede patienter fra krigszoner i verdens brændpunkter, sætter sig naturligvis på nethinden, men for Janine har det altid handlet om at bevare sin professionalisme og gøre det bedst mulige job i situationen.

– Det kan jo ikke nytte noget at miste fokus, når du skal lande på en lille bitte grusvej et sted i Afrika med en patient som bløder fra skudsår. Der skal du bare gøre dit job, og gøre det til perfektion, hver gang. Der er hverken autopilot, værksted eller backup-planer, hvis du sætter flyveren ned forkert.

Fra Nødhjælp til NetJets

I 2007 var Janine blevet gravid med parrets første barn.

– Ja, det betød jo, at jeg var ‘grounded’, mens jeg var gravid og i perioden derefter. I mellemtiden var jeg også gået fra flyvningerne med nødhjælp til at være pilot hos NetJets, der er verdens største netværk af privatjets. NetJets var søde til at lade mig få en række administrative og repræsentative opgaver i forbindelse med, at jeg fik børn. På en eller anden måde fandt jeg ud af, at eventyret også kunne ligge i at lave en stor event for kunder i forbindelse med for eksempel Monaco Grand Prix, og ikke mindst det eventyr, der ligger i at være sammen med børnene.

Janine Heldorf Olsson ser lyst på fremtiden.

– Tiden er for større fleksibilitet. Vores løsninger, der kan bringe en kunde lige til destinationen. Du flyver fri for enhver tidsplan, og kan fokusere på formålet med rejsen. Allemandseje bliver privatjets dog ikke foreløbig, siger Janine med et glimt i øjet, mens hun læner sig op af den 100 millioner kroner dyre CITATION LATITUDE.

NetJets

NetJets er verdens største udbyder af privatfly. Der er mere end 700 jets, der flyver på 5000 lufthavne i 170 lande. Bag NetJets står en af verdens rigeste mænd, amerikanske Warren Buffet. NetJets har for nylig aflagt en ordre på 325 nye jets.

Janine Heldorf Olsson

• 45 år, bosat i Charlottenlund
• Vice President i NetJets med ansvar for Norden
• Pilot. Har fløjet med FN over hele verden
• Præsident i Skovshoved Rotary
• Gift med Sture Olsson, kaptajn i NetJets
• 2 børn

Per Hillo – Kunstmaler med byttegaranti

Per Hillo – Kunstmaler med byttegaranti

Bag kunstmaler Per Hillos farveglade malerier, som han altid sælger med byttegaranti, er en menneskelig historie om at gå helt ned og komme op igen. Vi har mødt den livsglade kunstmaler til en ærlig samtale om den store nedtur, og hvordan kunsten gav ham et nyt liv.

læs mere
Fra Vesterbro til Hambros Allé

Fra Vesterbro til Hambros Allé

Tidligt i livet satte iværksætter og direktør Stig Gerlach fra lysvirksomheden Sirius sig for at bryde med sin sociale arv. 
Når Stig Gerlach i dag ser ud over vandet – enten fra huset på Hambros Allé, hvor billederne er taget, eller fra sommerhuset i Tisvilde – så er det ofte med en særlig bog om en havmåge i tankerne.
– Hele den her fortælling om at trække sig fra flokken og flyve sin egne veje, men også lære andre måger at flyve, har fulgt mig fra jeg var ganske ung.
For klassikeren Jonathan Livingston Seagull af Richard Bach, som handler om en havmåge, der vil leve et frit og uafhængigt liv, er også historien om Stigs liv.
– For mig har det været viljen til at løsrive mig fra min sociale arv. At tjene penge og få succes og være et helt menneske, siger Stig, der ellers ikke plejer at kalde sig selv for mønsterbryder. Men det er selvfølgelig dét, han er.

læs mere
Frederik Bagger – Vi skal ikke være perfekte

Frederik Bagger – Vi skal ikke være perfekte

Når den unge, succesrige designer, Frederik Bagger, får lavet billeder af sit design, arbejder han med det uperfekte. Fingeraftryk eller læbestift på glasset er ok – for sådan er livet. På samme måde fortæller han gerne om, at han har været igennem et stressforløb, men kom stærkere ud af det. NORD besøger iværksætteren og hans familie i Charlottenlund.

læs mere

error: Indhold er beskyttet.