Vælg en side

Din ledelsesstil er afgørende for succes, mener erhvervspsykolog Charlotte Skeel

Magtfulde og dominante ledelses­typer er som døgnfluer. Før eller siden bliver de overhalet af superdygtige innovative teams/forretninger. Se bare på succesfulde virksomheder som Apple og Microsoft kontra Kodak og Nokia. Pludselig var de to sidstnævnte væk, mens de andre styrede markedet. Karakteristisk for succes er uformel ledelse i samspil med innovation og implementering i ét – men hvordan?

Tænk ud af boksen

Succesfuld ledelsesstil stiller nysgerrige spørgsmål og identificerer og analyserer problemstillinger og udfordringer i velfungerende teams, hvor al viden fra alle indhentes, så nytænkningen blomstrer. Dvs. en kultur der samler indsigter fra dets individer og implementerer viden, nye ideer og tanker. Det kræver, at man ser på virksomhedskulturen og sikrer tryghed og åbenhed i de forskellige teams. Succes vokser af super-teams hvor alle biddrager med deres visdom. Viden bliver analyseret og bearbejdet, så de få kan implementere de fantastiske bidrag med en kort tidsfrist og uden alt for meget politik, bureaukrati og manglende ansvarstagen. Forskellige ledelsesstile anvendes præcist hvor de hører til.

Gør som æblet

Apples uomtvistelige succes skyldes deres evne til at ændre en uhensigtsmæssig kultur fra at være opdelt i forskellige konkurrerende enheder til en kultur i succesfulde teams, der arbejder på kryds og tværs og formår at samle og implementere viden og nytænkning. Derfor overhalede de Nokia, der godt nok havde touchscreen før Apple, men Nokia havde også en gammeldags direktion, der ikke forstod at inddrage deres innovative udviklere. Og så blev de overhalet af æblet. Mange virksomheder, private som offentlige, er slet ikke fokuserede nok på gevinsten i teams-samarbejdet. Den absolutte succes ligger i trygge teams, der åbent samler viden, analyserer den og implementerer nu og her. Det er såre enkelt.

Har du dem alle i dit team?
De 5 ledelsesstile

Dominans
Styrende og determinerende adfærd påvirket af testosteron.

Innovativ
Kreativ, risikosøgende og nyheds-orienterende adfærd skabt på dopamin.

Integrator
Understøttende, samarbejds-orienterende og omsorgsfuld adfærd bygget på oxytociner (forelskelseshormonet). Lederen krammer!

Protektoren
Stabilitet, regler og procesorienteret, som bygger på lykkehormonet serotonin.

Eksperten
Nysgerrig adfærd, der bygger sin indsigt på viden og ekspertise og agerer professionelt ved at sikre at influere andre gennem ekspertise.

Spring ud som selvstændig – og bliv lykkelig!

Spring ud som selvstændig – og bliv lykkelig!

Har corona også fået dig til at drømme om at blive selvstændig? Få erhvervspsykolog Charlotte Skeels gode råd til det risikovillige arbejdsliv. Under corona-nedlukningerne har mange opdaget, at de mestrer selv­disciplin og selvmotivering. To af de vigtigste parametre for at lykkes som selvstændig, ligesom flid og held også er det. Men ikke held som appelsinen der falder ned i turbanen på dig, mens du ligger på sofaen, men den slags held der opstår, fordi du tror på din idé og er villig til at knokle for den. Men, hvad nu hvis din gode ide ikke slår igennem? Skal du så skynde dig tilbage i hamsterhjulet? Slet ikke. Mange succesfulde virksomhedsejere har fejlet, før de er lykkes.

læs mere
Leder kom ind i kampen og tænk glæde – ikke kun succes!

Leder kom ind i kampen og tænk glæde – ikke kun succes!

Sætter vi glæde på dagsordenen, og inkorporerer glæde som et vigtigt måle­­­parameter i ledelse og blandt med­arbejdere, og som er målbart i forhold til bundlinje, såvel som succes, kroner og ører, så vil vi også kunne forvente glade medarbejdere og dermed endnu mere succes: Positivitet er lig med mere energi, flere ressourcer, innovation og øget overblik, og det smitter til kollegaer, der måske har en svær periode eller situation. Derfor er positive medarbejdere altid guld værd for en virksomhed, modsat negative attituder, der trækker energien ned og blokerer for succes.

læs mere
Reklamebureauets nye mødelokale

Reklamebureauets nye mødelokale

Under jorden i de gamle bunkers – som kun har en adresse angivet ved bredde- og længdegrad – bliver der både spillet musik, opbevaret vin og holdt kulturelle arrangementer. Reklamebureauet Boye & Spellerberg fik også lyst til
at være med. Det er ikke hver dag, man står med et glas champagne i et iglo-lignende rum under jorden. Men at have den mulighed til fx kundearrangementer tænkte reklamebureauet Boye & Spellerberg kunne være sjovt. For flere år siden blev de skrevet på venteliste, og nu har de deres eget bunkerrum.
– Det er en utraditionel måde at mødes til et lille uformelt kundearrangement. Og sjovt, at vi ikke en gang har en adresse, men bare koordinater – meget militært, siger Peter Boye.

læs mere

error: Indhold er beskyttet.