NORD Sommermarked - 16. - 18. juni 2023
Vælg en side

Det første du mister, når du nærmer dig overgangsalderen, er muskler og din styrke, hvis du ikke træner den. Anna Bogdanova lærer kvinder at løfte tungt, så du kan bevare styrke, form og frihed, på 5-15 minutter om dagen.

Med årene mister vi vores vigtigste ungdoms-kilde – muskler – hvis vi ikke holder fast i dem med træning. Udmattelse, en begrænset bevægelighed og skrøbelighed skyldes ikke kun alder, men også muskeltab. Selvfølgelig sker der også hormonelle forandringer, men din adfærd afgør, hvor hårdt de rammer, fortæller træningsspecialist Anna Bogdanova.

SPOL TIDEN TILBAGE MED STYRKETRÆNING

– Selvom meget er ude af vores hænder, så har vi mulighed for at påvirke vores muskelmasse og træning, og det har betydning for at holde fast i kroppens funktioner, form og frihed, siger Anna Bogdanova.
– Styrketræning bremser den nedbrydning af muskel- og knoglemasse, der accelererer op til og under overgangsalderen, fordi produktionen af østrogen daler. Men bygger også det op, som du har mistet i perioder med stress og inaktivitet.
– Styrketræning kan skabe en respons, som erstatter en del af virkningen af den østrogen, vi får mindre af med alderen, siger hun.


Mikrotræning med maksimal effekt med Anna Bogdanova.

LØFT TUNGT – PÅ KORT TID

– Det er ikke ligegyldigt, hvordan du træner. Hvis det skal have størst effekt, skal du have fat i nogle bestemte muskelfibre, siger Anna Bogdanova.
– De hurtige muskelfibre svinder hurtigst med alderen, men de har et kæmpe potentiale til at forme kroppen, forbedre vores insulinfølsomhed og holde forbrænd-ingen smidig. De er nøglen til at holde fast i ting, vi ofte tænker er forbeholdt vores ungdom. Men det meste kan vi holde fast i med den rette træning, siger Anna Bogdanova, som lærer kvinder at løfte tungt og eksplosivt med få gentagelser, fordi det er genvejen til at få fat i de hurtige muskelfibre, der altså gemmer på en superpower, som vi ikke får udnyttet fuldt ud, hvis vi kun har fokus på at træne de langsomme udholdende muskelfibre. Hun kalder det mikro-træning; maksimal effekt med minimal indsats. Og det er aldrig for sent at starte, for styrke har ingen alder.

OM Anna Bogdanova

Adfærds- og træningsspecialist med prisvindende digitale træningsprogrammer til muskler, nervesystem og hud, som styrker, former og forynger din krop på 5-15 minutter om dagen.  Træn high-performance programmer til styrke, sundhed og skønhed hjemme eller book 1:1 forløb med Anna i Holte.

Besøg NORDs sundhedsbutikker her:

Ondt i ryggen er ondt i livet

Ondt i ryggen er ondt i livet

Virker symptombehandlingen ikke længere, så skulle du måske prøve Body All Mind-kropsterapi. Vi har talt med dygtige BAM-kropsterapeut Thomas Fryd om at skabe jordnære mirakler.

læs mere

error: Indhold er beskyttet.
X