Vælg en side

At opretholde muskel- og knoglestyrke er i toppen på sundhedslisten, efter man er fyldt 50 år, da manglende styrke kan føre til en trist, smertefuld, og endda ensom alderdom.

Styrken, som alt andet i kroppen, er et resultat af de hormoner, der er på arbejde.

Knogler og muskler opbygges via de anabolske hormoner, såsom væksthormon, testosteron og østrogen.

Knogler og muskler nedbrydes via det katabolske hormon kortisol. Og så længe der er en balance mellem de to slags hormoner, er vi stærke og ser godt ud.

Vores udfordring er, at når vi passerer de 50 år, mister vi omkring 70% af vores anabolske hormoner og deres opbyggende beskeder. Det betyder, at vi ikke længere kan opretholde balancen: Kortisols nedbrydende beskeder bliver dominerende, og derfor nedbryder vi mere end vi opbygger – og det kan ses i spejlet.

Kortisol produktionen daler desværre ikke, måske tværtimod

Kortisol er bl.a. essentiel for energi-produktionen og kontrol af inflammation, dvs. produktionen kan øges hele livet og dermed nedbrydningen.

 

Tips til at bevare styrken 

1. H:I:T træning. Maks. 30-40 minutter

2. Pas på overdreven udholdenhedstræning

3. Spis nok protein – 1 gr. pr. kilo kropsvægt

4. Spis antiinflammatorisk kost 

5. I seng kl. 22

 

Sally er fysioterapeut, ernæringsekspert, akupunktør, og certificeret Hormon-coach med over 30 års erfaring.

Sally’s ydelser: Hormon-profiling for stress, kvindelig og mandlig overgangs-alder, stofskifte, diabetes, mm. Kost-profiling for vægttab, sport, intolerancer, mm. Kosmetisk fysioterapi og akupunktur for D-age.

Kontakt: Tjek Sallys hormon blog på sally-walker.com. For mere information kontakt Sally på sw@sally-walker.com Følg mig på facebook og Instagram Sally Walker – Din hormon ekspert

Besøg NORD's Sundhedsbutikker her:

Skønnere og sundere sammen i Matas

Skønnere og sundere sammen i Matas

Der er fokus på sundhed i den nyrenoverede Matas i Waterfront. Få personlig og uforpligtende vejledning om vitaminer, mineraler og urter. Solaray er et verdensnavn inden for kost-tilskud og et af danskernes foretrukne, når det gælder kvalitetsprodukter med den rette...

læs mere
Restitution er hemmeligheden  bag succes

Restitution er hemmeligheden bag succes

Træningens intensitet / Restitution i timer.  • Lav (fx hurtig gang, let løb, yoga) 90-95 pct. Frisk: Få timer • Moderat (fx almindeligt løb, stram op)90-95 pct. Frisk: 9-12 timer • Høj (fx hurtigt løb, stepfit, aerobic) 90-95 pct. Frisk: 15-18 timer • Meget høj...

læs mere
Hvad er core træning?

Hvad er core træning?

Coretræning er træning af mavemuskulaturen, inklusiv de skrå mavemuskler, samt hofterbøjerne/mellem-gulvet på forsiden af kroppen.

læs mere
error: Content is protected !!
X