Vælg en side

Hvis nogen i efteråret lagde mærke til en flot kvinde med kraftigt, blond, skulderlangt hår, som gik undersøgende rundt i området ved Bellevue Teatret, var det muligvis teatrets nye direktør, Pia Jette Hansen. Hun havde indledt en grundig jagt på stedets DNA, for det er den, som skal få teatret ind i superligaen, mener hun. NORD har talt med hende om hårdt, men lystfuldt arbejde, og hvordan en eventyrverden åbnede sig, da hun som fireårig begyndte at danse ballet.

Pia Jette Hansens hoved er fyldt af Bellevue Teatret. Siden hun overtog som teater­direktør den 1. oktober, har hun været her dag og aften alle ugens syv dage – for et U-turn kræver mange kræfter og et utal af arbejdstimer, understreger hun. Allerede kl. 6 om morgenen står hun op, og et kvarter senere ser hun på salgstallene fra dagen før. Hun spiser morgenmad med sin mand, skuespilleren Henrik Prip, og så er det af sted til Klampenborg. Ofte ser hun først sit gule hus i Fuglebakkekvarteret på Frederiksberg sent om aftenen, når hendes mand også er hjemme fra den forestilling han spiller, og de kan spise natmad sammen.

Lystfuldt arbejde


Resten af tiden er hun med stor glæde på det smukke teater, som i følge hende har landets bedste beliggenhed og er et fuldstændig unikt hus med van­vittig mange muligheder. Hun har sammen med personalet vendt mange sten, og flere skal vendes endnu for at kigge på muligheder, rutiner, vaner, udfordringer og gode løsninger. Mulighederne er godt i gang med at manifestere sig med fokus på det, som Pia Jette Hansen ser som stedets DNA: design og beliggenhed. Hun synes, at hun bliver mødt med stor velvilje fra samtlige, hun henvender sig til – kommunen, publikum osv., så hun har aldrig haft det bedre.

Så selv hvis man som journalist drypvis forsøger at tale privatliv, kommer snakken igen hurtigt tilbage til at lede et teater. Det er det, Pia Jette Hansen har arbejdet hårdt med, siden hun i 2001 blev leder af Holbæk Teater og for otte år siden overtog ledelsen af Østre Gasværk. Begge steder afleverede hun succesfulde teatre, med god økonomi, et stort publikum og et par Reumertpriser på pralehylden.

– På mit skrivebord står en tretrinsraket. Den ser jeg som symbol på de tre teatre i min karriere som teaterdirektør, og den er til stadig inspiration.

Holbæk teater med fokus på det lokale. Østre Gasværk med det fantastiske teaterrum og nu Bellevue Teatret, hvor begge dele gerne skal gå op i en højere enhed, forklarer hun.

Et vindue til teaterverdenen


Fra Pia Jette Hansen var fire år, dansede hun ballet i Birkerød, hvor hun voksede op. Hendes far tvang hende til at gå til det, siger hun med et smil.

– Jeg tror, det var mit vindue ind i denne her verden. Jeg kom ikke fra en familie, hvor man nødvendigvis hørte klassisk musik eller gik på Det Kongelige Teater, men jeg kom til at gøre begge dele. Det var en eventyrverden, der åbnede sig for mig, da min danselærer frk. Lone tog os med derind. At sidde på teatrets galleri og se danseforestillingerne var som at få læst højt af den bedste historiebog, fortæller hun med glæde i stemmen.

Der fik hun sit livs aha-oplevelse, og som barn foldede hun hænderne hver aften, når hun skulle sove, og håbede på, at det resulterede i, at hun blev danserinde på teatret.

Ung danselærer


Det blev hun på en måde også, men ikke klassisk dans og på et andet teater. Pia Jette Hansen begyndte at danse jazzballet, som var nyt og stort i sidste halvdel af 70’erne. Hun dansede blandt andet hos Ivan Mosley, som også under­viste på Skuespillerskolen ved Odense Teater, og da han blev syg, blev hun vikar for ham. Kun 19 år gammel.

Med sin gang på et teater fandt den unge danser ud af, hvad hun virkelig ville, og hun husker tydeligt, at hun en dag på skolens rektor Grethe Holmers kontor fortalte hende, at hun i virkeligheden selv allerhelst ville være skuespiller.

– Det kan vi da sagtens gøre noget ved, sagde Grethe Holmer til mig. Du sætter dig bare i alle timer og følger med. Så jeg fik sådan en slags studieplads, når jeg ikke selv underviste – det var helt uhørt. Det tror jeg ikke er sket hverken før eller siden, fortæller hun.

Fra lærer til elev


Pia Jette Hansen endte med selv at søge ind på skuespillerskolen og blev optaget på skolen ved Odense Teater.

Det var den lykkeligste dag i mit liv, da jeg blev optaget, og det var en fantastisk tid. Jeg tror, jeg var et barn, som blev meget hurtigt voksen, så at få lov at være legebarn igen var rigtig skønt. Jeg kunne godt unde alle mennesker at have sådan en tid, hvor de får lov at lege og at finde ud af: Hvem er jeg? Hvordan udtrykker
jeg mig? Hvordan bliver jeg bedre til det? Hvad er mine drømme osv? At lede efter sit personlige WHY?
Det får man i den grad lov til på en skuespillerskole.

Mens Pia Jette Hansen gik på skolen, mødte hun sin mand Henrik Prip, som gik et par år efter hende, og derfor passede det perfekt, at hun blev tilbudt at spille i ensemblet på teatret og at undervise på skolen, da hun havde fået sit eksamensbevis i 1987.

Har mange meninger

Men lysten til selv at producere gennemstrømmede alt, hvad hun lavede, mener hun. Hun har altid haft mange meninger om, hvad der er bedst for teatrets gæster, hvordan man genererer et større salg, og hvad man skal spille for hvilke målgrupper osv.

En gang spillede hun fx Nille i “Jeppe På Bjerget” som skoleforestilling. Eleverne kedede sig, og en af dem smed en mønt ned på scenen.

– Vi afbrød forestillingen og talte lidt dunder til børnene. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at det kunne man måske også angribe på en anden måde. For jeg mener jo, at man skal vise det allerbedste til børn og unge – både hvad angår indhold og relevans samt lys, lyd og kostumer. Man skal turde give børn- og unge­teater så stort et fokus, at man også tør investere i det for alvor, siger hun.

Og netop dét har hun seIv gjort i bl.a. forestillingerne “69 en teaterkoncert”, “Gidsel”, “Vildheks” ”Skam­merens Datter” og senest i “Cykelmyggen Egon”, hvor hele teaterapparatet er blevet rullet ud i vidt forskellige typer af forestillinger til børn og unge.

Når stikket bliver trukket

Ind imellem trækker hun og hendes mand dog stikket og tager til deres lille hemmelige afslap­ningssted på Fyn, hvor de dyrker lidt vin. De kan nogle gange finde på at køre derover en sen aften og bare sove en nat og komme hjem. Eller hun er sammen med sine to voksne sønner Oskar og Louis.

– Men de store familiekomsammener og masser af venner omkring bordet, det har vi desværre ikke haft tid til i rigtig lang tid. Det indrømmer jeg. Jeg håber der kommer en dag, hvor jeg ikke er lige så optaget af et teaterprojekt. Bellevue skal lykkes, og så håber jeg, at mine venner kan huske mig. Man skal huske at pleje sine venner.

Sagen er bare, at hvis man ikke plejer sit teater – så bliver der ikke noget teater.

C.V.

Pia Jette Hansen er 60 år.
Hun er uddannet skuespiller fra Odense Teater i 1987. Arbejdede som skuespiller, lærer på Odense Teater, arrangør mm., til hun i 2001 blev leder af Holbæk Teater. Fra 2010 var hun leder af Østre Gasværk. Hun tiltrådte som direktør på Bellevue Teatret i oktober 2017. Pia Jette Hansen er gift med skuespiller Henrik Prip, som hun bor sammen med på Frederiksberg. De har sammen to voksne sønner, Oskar og Louis.

Besøg NORD’s Kulturbutikker her:

Miniportræt – Morten Wagner

Hvad er dit forhold til området NORD? Jeg bor i det daglige i Schweiz, men en del af min familie bor her i området, og så har mine virksomheder aktiviteter heroppe, især RoomService, der leverer mad i den eksklusive ende. Dating.dk, Plusbog og Lejebolig.dk er jo allestedsnærværende.

læs mere

Miniportræt – Lene Nystrøm

Hvad er dit forhold til området NORD? Jeg elsker kystlinien i Nordsjælland. Det skal man bare nyde. Jeg har også boet i Hornbæk, Birkerød og Allerød, og holder meget af naturen heroppe. Min mor og far flyttede fra Norge til Hornbæk for 16 år siden, og er blevet helt assimileret danske med tiden.

læs mere

Miniportræt – Martin Spang Olsen

Hvad er dit forhold til området NORD? Jeg bor selv i Hørsholm, ned til Brådebæk Sø. Min far boede i Høsterkøb, min mors familie bor på slottet Frydenlund, og min lillebror bor i min fars gamle hus på Høsterkøbvej, så der er en stærk tilknytning.

læs mere
error: Content is protected !!
X