Vælg en side

Bentley Continental GT er englændernes magtdemonstration, når det drejer sig om elegance og komfort. Det er mere end 2 tons luksus, som takket været en 6-liters V-12 motor bevæger sig med en ro, der står i skærende kontrast til de præstationer, den er fundamentet for. 

At trykke på startknappen er en ambivalent følelse. På den ene side er der forventningen i at vække godt 600 hk og 900 nm i trækket. Omvendt er netop lydløsheden initialiserende for den oplevelse, dette køretøj giver. At sidde i kabinen er i sig selv en oplevelse. Hver en millimeter er en detalje. I den forbindelse skal Bentley have ros for at holde sig til sit DNA, og holde interiøret i den klassiske stil. Ure med visere, tydelige syninger, poleret træ. Kort fortalt, er det som at føle sig hensat til en første klasses kahyt på en gammel luksusliner. En enorm elegance.

Overskud med mening

Præstationerne er imponerende. 100 km/t under fire sekunder, og topfart over 300 kilometer i timen. Allerede ved 1350 omdrejninger er de 900 nm til stede. Det komplimenterer i den grad evnen til overdådig komfortabel transport, hvor motoren ikke høres. Den leverer blot omdrejninger med et overskud, som metaforisk kan sidestilles med en eliteatlet, der går tur med sin 4-årige nevø. Men effekten er konstant til stede, og kommer øjeblikkeligt. Det hele underbygges af en gearkasse så blid, at det kræver opmærksomhed for at kunne mærke skiftene.

Kategori: Coupe,
Motor: 5950 ccm, V-12, dobbelt turbo. 626 hk, 900 nm. 8 trins automatgear, 4 hjulstræk. 0-100 km/t: 3,7 sekunder.
Topfart: 333 km/t.
Pris: fra 3.962.000 kr. inkl. moms og afgifter.
Plus: Komfort af en anden verden.
Minus: Vægten.

Den ultimative tourer

Hvis vi tager et holistisk perspektiv, så bremser den ikke, eller styrer som en centermotorsportsvogn. Vægten på over 2200 kilo mærkes. Men isolerer vi perspektivet til luksuscoupeer, så er der svært at kunne pege fingre af noget her. Det er gennem-ført i Bentley’s DNA, der med Continental GT cementerer, at det er englænderne, der sætter standarden inden for denne klasse – og efterlader sig konkurrenter, der skal tage sig meget sammen for blot at komme i nærheden af englænderne.

Rasmus Thomsen, f. 1978, er testkører af sportsvogne og motorcykler. Betragtes i branchen, som en af landets mest erfarne inden for dette felt. Han er uddannet journalist og cand.merc.

Rundt i kommunen med borgmesteren: Hvor bliver skraldet af?

Rundt i kommunen med borgmesteren: Hvor bliver skraldet af?

Hvad sker der med vores skrald, når skraldemændene har tømt de mange forskellige containere, som borgerne omhyggeligt skal fordele affaldet i? NORD Magsinet tog på tur med borgmesteren for at undersøge affaldets videre vej. Det er fredag formiddag, og skralde-mændene Jørgen Switzer Hansen og Ruben Klein er ved at tømme dagens sidste containerene med restaffald og madaffald på en villavej i nærheden af Dyrehaven. De garvede skraldemænd har kørt sammen på ruten i næsten 20 år. De kender vejene ud og ind, hilser på beboerne og har endda hundekiks med til områdets firbenede venner.

læs mere
En snak med Martin Bigum

En snak med Martin Bigum

Den 4. december var en ganske særlig aften  på Ehlersvej, hvor jeg holdt min årlige salon. Her havde vi fornøjelsen af at byde velkommen til ingen ringere end Martin Bigum, en markant figur i dansk kunst. Kendt for sit virke som maler, kunsthistoriker, formidler og forfatter, er Martin en sand polymat inden for kunstens verden. Hans evne til at fænge og engagere med sine ord er lige så imponerende som hans visuelle værker – hvilket mine gæster til Salonen på Ehlersvej fik at mærke. Aftenens tema var ”Mæcen – den glade giver”, og timingen kunne ikke have været bedre: Martin havde netop modtaget Ole Haslunds Kunstfonds legat på 75.000 kr. – en anerkendelse, der understreger hans evne til at berige og inspirere.

læs mere

error: Indhold er beskyttet.