Gør en forskel
2020 står der i kalenderen, og mere end nogensinde håber jeg, at endnu flere får øjnene op for den mission, NORD er på. At vi styrker den unikke kultur, det er at gå ind i en butik og få personlig service. Prøve kjolen. Få rådgivning om bæredygtig maling. Eller nye briller med hjælp til, om de skal være med glidende overgange eller ikke. Have alle sanserne i spil, før du køber. Noget, du slet ikke kan, når du shopper online.
Men butikkerne bløder. Hovedårsagen er digital, ansvaret er dit. Jovist, onlinehandel er kommet for at blive, men valget er dit. Er det fx rimeligt altid at forvente rabat? Mange af vores butikskunder for-tæller os, at har man én gang været sød ved en kunde og givet rabat, så forventer man det også næste gang. Men sådan overlever de altså ikke.
På den anden side er det heller ikke nemt at være kunde. Der er altid rabat, udsalg og tilbud et eller andet sted. Online som i butikkerne. Før-udsalg før det rigtige udsalg. Næsten ligesom at komme til efter-festens efterfest! NORD har også tilbud. Men kun, hvis tilbuddet kan tilføre butikken merværdi.
Vi bærer alle et fælles ansvar. Kunder som butikker. Kunderne skal være andet end tilbudsjægere. De skal bruge butikkernes ekspertise til egen fordel, så de bl.a. undgår at returnere ubrugelige onlinevarer.
Butikkerne skal til gengæld gribe i egen barm. Benytte sig af et lokalt tilbud som NORD. Bare med mindre investeringer kan du give din butik en større chance for overlevelse ved at købe spalteplads i et medie dedikeret til at bringe butikker og kunder sammen, og som findes både fysisk og online.
Chefredaktør Rina Mardahl
Chefredaktørens favoritter
Jeg havde prøvet reformertræning før, men da Charlotte Bircow åbnede sit studie midt på Jægersborg Allé 18 i Charlottenlund, måtte jeg simpelthen give det et skud. Allerede efter første gang kunne jeg knap gå dagen efter – men jeg blev hurtigt hooked. Nu træner jeg 3-4 gange om ugen. Charlotte har en fantastisk energi, husker alle medlemmerne og formår at gøre træningen både effektiv og sjov, så det aldrig føles kedeligt.
Så kom sommeren
I et år har vi passet på hinanden. Vi tager mundbind på. Spritter hænder og holder afstand. Og det bliver vi ved med, nu hvor butikkerne igen er åbne. Men passer vi også på butikkerne?
Vi mister alle hår med alderen
Jeg har i flere år kæmpet med tyndere hår – noget, der rammer mange af os, både mænd og kvinder, og noget vi sjældent taler højt om. For mig er hår mere end bare hår – det er en stor del af min kvindelighed og identitet. Det skete ikke fra den ene dag til den anden. Tabet af fylde kom snigende. Pludselig en dag kiggede jeg mig i spejlet og kunne se, at mit tidligere fyldige, lange hår ikke var som før. Det var blevet tyndere, og jeg måtte til sidst klippe lidt af det af – det så ganske enkelt ikke pænt ud længere, når det var langt. Jeg prøvede det hele: olier, dyre shampooer fra frisøren, behandlinger på hårkliniker, recepter med hårløftere og spray, som reklamerede med store resultater.









