Bruun Rasmussen har i 70 år været bindeled mellem unikke kunstgenstande og interesserede købere. I en tid, hvor vi er mere hjemme end nogensinde før og dermed tvunget til at se til på hjemmets fire vægge, har den gode kunst aldrig været vigtigere.
Peter Øvigs mor døde i 2016 og samme dag besluttede han at skrive en bog om hende. Rejsen ind i hans mors liv blev livsændrende for fatteren – på en måde som ingen kunne have forudset.
”Peter Brandes er desværre fuldstændigt fejlplaceret. Han gælder for at være blandt de 3-4 bedste danske kunstnere, men han burde regnes for at være blandt de 3-4 bedste europæiske kunstnere i vor tid.” – Lars Morell, idehistoriker
Hvert år holder jeg en julereception i mit hus på Ehlersvej, hvor ca. 200 gæster kigger forbi. Aftenen udvikler sig i retning af en ”salon”, hvor forskellige kulturelle og kunstneriske indslag fylder scenen.
Jeg vejleder de danske kunder i, hvor de bedst kan sælge deres effekter. Der er mange muligheder, da vi bl.a. afholder auktioner i London, Paris, Geneve, New York og Hong Kong, så det skal være noget, der har international interesse. Derudover hjælper jeg kunderne med vurderinger, eksporttilladelser, tilbud på shipping og kontrakter – alsammen for at sikre at kunden får den bedst mulige service og tryghed, når et værk skal sælges i udlandet. Jeg har et helt særligt forhold til den danske kunstner Vilhelm Hammershøi – I 2017 satte Sotheby’s verdensrekord for det dyreste solgte maleri af en dansk kunstner på auktion.
Rasmus Urwald’s håndværk er i en liga for sig, når vi taler om kunst. Han arbejder sammen med de største internationale og danske kunstnere. Værkstedets litografier er at finde i samlinger på bl.a MoMA, Metropolitan og National Gallery i London. Rasmus er én blandt tre partnere, som driver Edition Copenhagen – et af verdens førende litografiske værksteder.
Jeg mødtes med Natalia Gutman til en walk and talk for at finde ud af, hvad en kurator egentlig laver, og hvad kunst kan, når den vises uden for museer og gallerier.
Kunstkøb kan være en alternativ investering for dem, som har forstand på det – eller er heldige. Der er mange penge at tjene, hvis man spotter det næste up-and-coming kunsttalent, men risikoen er også stor.