NORD Julemesse - 18. - 20. november 2022
Vælg en side

Indeholder stor magi – Jeg skrev for nogle måneder siden en artikel i dette magasin med temaet ”Den svære kunst at investere i kunst”. Det er meget sjældent, at jeg anbefaler konkrete kunstkøb, men der er undtagelser – og her kommer en af dem.

Nu er jeg ikke den eneste, der er faldet for Helenes kunst. For 11 år siden var Peter Augustinus min nabo på Læsø. Vi delte mange interesser. Kunst, natur og ikke mindst Læsø. Ved en lejlighed besøgte vi Helenes atelier på Læsø. Det var tydeligt, at Peter var meget betaget af den oplevelse – det samme var jeg.
Min anbefaling af Helene er bundet op på hendes store faglighed, som er sjældent set, og på hendes store tydelige afsæt i det nordiske – som det hun og hendes kunst er indbegrebet af.
Jeg mødtes med Helene for at blive klogere på hendes kunst og baggrund.


Se mere af Helenes kunst på www.helenehoie.dk. Stone Homes er lavet af strandsten og kobber.

Hvordan startede din kunstneriske karriere?

– Helt konkret startede den da jeg var 18 år, og tog fra min hjemby Oslo til Vestlandet, hvor jeg begyndte på tegneskole. Min daværende kæreste støttede mig i det valg. Siden blev det produktdesign, en halv bachelor i glasdesign i England, og hovedfag på Kunsthåndværkerskolen. Mine forældre var ikke udpræget kunstneriske, og jeg har først for nylig, efter et familiebesøg i Bergen, forstået, at mit kunstneriske gen det har jeg arvet efter min morfar.

Har du altid vidst hvilken retning du ville gå kunstnerisk?

– Både ja og nej. Jeg har vidst at min kunst skulle være funderet i håndværk, for jeg elsker materialer og har nok en forkærlighed for metal, som jo også er mit hovedmateriale. Men det har undervejs været svært at vide, hvilken teknik eller hvilket materiale jeg skulle fordybe mig i, for man bliver nødt til at tage nogle valg. Vejen har været og er stadig, præget af udforskning, og jeg sætter gerne flere materialer sammen i et og samme værk.

Hvilke udfordringer har du mødt undervejs?

Det har været en beslutning om at ville være udøvende kunstner på trods af alle mulige omstændigheder. At få det til at hænge sammen med tid, økonomi og at skulle modstå et pres udefra, om en mere sikker tilværelse, tror jeg er velkendte temaer for mange kunstnere.
Ord betyder meget, og jeg har samlet på opbakkende ord fra andre kunstnere og personer, hvis mening jeg værdsætter. F.eks for år tilbage da jeg på Læsø fik besøg i mit værksted af Peter og Peter (Peter Augustinus og Peter Linder) sagde Peter Augustinus at min kunst mindede ham om Constantin Brancusi. Det har jeg taget med mig siden som et stort kompliment.

Hvordan vil du selv beskrive din kunst?

Jeg ønsker ikke at påvirke andres oplevelse for meget, når de ser min kunst. Det er deres egen oplevelse. Men hvis jeg siger, at udgangspunktet er natur og organiske former, at det er skulpturelt og sanseligt, at jeg kan lide både det renskårne og ornamenterede, og at jeg inspireres af og efterstræber noget der er urgammelt og eviggyldigt, tror jeg alligevel ikke at, det vil ødelægge den personlige oplevelse.

Hvad er dine kunstneriske ambitioner/drømme for fremtiden?

Jeg håber og tror, at jeg er lidt en af “late bloomer”. Mine interiørfliser i relief repræsenterer en kombination af skulpturelt arbejde og et produkt, som er udformet til større produktion. Målet er, at produktionen skal ske eksternt, så jeg kan fokusere på at lave flere designs, og de skal give salg nok til økonomisk frihed.
Når jeg når frem til den situation, er der større rum til både at være selektiv med, hvilke håndværker­opgaver jeg siger ja til, og hvilke kunstneriske områder jeg ønsker at fordybe mig i. Der er mange værker, jeg ikke har lavet endnu, så drømmen og ambitionen er helt klart at vokse som kunstner.

Afrunding:
Helenes kunst ligger for nogle under radaren – men hendes virke og værker berettiger klart til en for-nemmere plads. Jeg kender kunstnere som præsenterer sig selv som Guds åbenbaring – og meget andægtigt fremviser deres kunst. Det kan være svært at kapere.
Modsat er det med Helene, som er mere diskret som person – den rolle er hun dog på vej ud af, med fuld berettigelse på hendes helt egen måde.

Besøg NORDs kultur butikker her:

Interview  med Pia Hutters: – fra cand.polit til kunstner

Interview med Pia Hutters: – fra cand.polit til kunstner

Jeg mødte Pia for 5 år siden, da hun netop havde valgt at lægge sin uddannelse som cand. polit bag sig for nu fuldt og helt at hellige sig kunsten. Søren Kierkegaard bruger udtrykket “be-slutningens skønhed” om det at vælge. Oftest når man skal vælge, handler det om et “ja” eller “nej”, men husk at dét ikke at vælge også er et valg. Pia har brudt cirklen og derigennem etableret viljen til at ville, som skaber evnen til at kunne.

Mine helte – Jeanette Duus og JunkFood

Mine helte – Jeanette Duus og JunkFood

Mad med mening – til de mest udsatte. JunkFoods ambition er at sikre et varmt måltid hver dag til alle de mange sultne gadefolk i København. En helt er for mig en person, som går ud af mørket for at skinne i lyset. En person, som gør indtryk og giver plads til beundring og respekt. De helte vi vælger, fortæller noget om os selv og vores holdninger og værdier. Derfor er helte for mig noget personligt. En af mine helte er Jeanette Duus, som er leder af projektet JunkFood. JunkFood har en ambition om at sikre et varmt måltid hver dag til alle de mange gadefolk i København. Vi lever i et samfund, som producerer mange succeser. Men der findes desværre også mennesker, som ikke er vindere. På Vesterbro i København er der omkring 500-600 gadefolk døgnet rundt. På landsplan er der 6400 hjemløse i Danmark.

En kunstner fuld af historier

En kunstner fuld af historier

Den internationale kunstner Lisbeth Lunda udstiller i Galleri HARALDUR.EU på Ordrupvej mellem 9. oktober og 5. november. Her bliver du inviteret til at komme forbi og lytte til Kashmirs musik i Marshall høretelefoner, mens du dvæler ved kunstnerens fabulerende malerier, hvor hvert enkelt værk viser en lille smule af hendes sjæl. Lisbeth Lunda kan ikke selv forstå, at det kun er godt fire år siden, hendes karriere som fuldtidskunstner begyndte efter næsten 30 år i reklamebranchen.
Efter flere soloudstillinger i Danmark og London bliver hendes malerier og artprints solgt som varmt brød, og historierne, hun fortæller med sine billeder, nærmest fosser ud af hende. Helt ny tanke: Tanken, at Lunda skulle være kunstner, havde ikke umiddelbart strejfet hende. Men hun blev mere og mere ked af at arbejde i reklamebranchen, som ikke stemte overens med hendes værdier længere. En dag sagde hendes mand: ”Hvorfor begynder du ikke at male, det har du altid elsket. Hvis du gør det helhjertet, skal jeg nok støtte dig”.


error: Indhold er beskyttet.
X