Vælg en side

Hvorfor dulen gør de ikke, som jeg tænker?

En af de vanskeligste discipliner, vi alle kæmper med, er noget så hverdagsagtigt og nødvendigt som – kommunikation. Som ledere bliver vi tit og ofte udfordret på den konto, der hedder gensidig forventnings-afstemning. Hvor god er du som leder til at forventningsafstemme med dit team og ikke mindst – dig selv? Vidste du, at størstedelen af den kommunikation, der foregår mellem to parter, handler om, hvad der skal ske, og hvordan det skal ske? Det morsomme er blot, at det er, når vi forstår, hvorfor det skal ske, at vi udfører handlingerne med den største naturlighed.Handler forventningsafstemning så alligevel ikke bare om at få hvad og hvordan på tavlen?

Det er selvsagt yderst vigtigt, at alle ved, hvad og hvordan opgaver skal udføres. De to egenskaber springer tit og ofte ud af faglige kompetencer. Eller det vi også kan kalde for rationelle kompetencer. Det er imidlertid, når vi mærker hvorfor – altså de emotionelle kompetencer – at vi udfører opgaverne lettest og hurtigst.

 

Hvad betyder det egentligt på ledelsessprog?

Er du leder i en virksomhed, der producerer madrasser med springfjedre inden i – eller er du leder i en virksomhed, der sælger verdens bedste nattesøvn? Ser du forskellen i med eller uden hvorfor? Som leder er det vigtigt at kende både til virksomhedens hvorfor såvel som hver enkelt medarbejders hvorfor. Men vigtigst er det at være bevidst om dit eget hvorfor. 

Vi performer alle, uanset hvem vi er, bedst, når der er resonans mellem vores eget hvorfor og virksomhedens hvorfor. Det er, når vi mærker, at vi kan stå inde for virksomhedens kerneværdier, at vi i virkeligheden arbejder uden at anstrenge os. Altså dér, hvor vi løser vores opgaver, fordi de giver mening i forhold til egne, teamets, ledelsens og virksomhedens kerneværdier. Når vi løser vores opgaver uden at anstrenge os, giver vi plads og rum til at blive bevidste om, hvordan vi kan forbedre processer, udvikle nye metoder og produkter og give konstruktiv feedback. 

 

Brug ord, der udtrykker dit ønske til dit hvorfor! 

Er du som leder bevidst om dine egne 5 vigtigste kerneværdier? Er du bevidst om, hvad kerneværdier reelt set er og betyder for dig i din hverdag som dig og som leder?

Dine kerneværdier er den adfærd du udlever og oplever, der giver glæde og mening inden i dig. Det kan også udtrykkes som din integritet. Du er helt sikkert bevidst om, hvornår du ikke lever i din egen integritet

men hvorfor ikke blive endnu mere bevidst om, hvornår du reelt lever og leder i synkronicitet med dine egne kerneværdier – dit eget hvorfor! Bliv bevidst om dine medarbejderes kerneværdier og deres hvorfor til at være en del af teamet – en enkel måde at øge trivsel, arbejdsglæde og den bedste nattesøvn! 

 

 

 

Kim Borch, 51 år, har igennem de sidste 15 år hjulpet hundredvis af kursister og klienter til en bedre forståelse og bevidsthed om, hvordan man tager styringen i sit eget liv, og når sine mål. Kims metoder er logiske, empatiske, strategiske og meget virkningsfulde. Læs mere på: bodyandmindinstitute.dk

Ledelse under Corona krisen

Ledelse under Corona krisen

Magasinet Nord har taget temperaturen på, hvordan danske erhvervsledere har reageret på corona krisen. Vi har været omkring 4 ledere fra vores netværk, én i karantæne. Tendensen er klar. Krisen er dyb, men der er også muligheder og håb for fremtiden.

læs mere
error: Content is protected !!
X